Jernbaneverket har lagt fram sin rapport

Nå har Jernbaneverkets uhellskommisjon lagt fram sin foreløpige rapport etter den tragiske togulykken ved Åsta stasjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Føreren av den ene toget har kjørt på rødt lys, er Jernbaneverkets konklusjon. Registreringsenhetene ved togledelsen indikerer at det ene toget kjørte forbi signal «Stopp» (rødt lys) i utkjørssignalet fra Rudstad stasjon 4 minutter før sammenstøtet, heter det i den foreløpige rapporten.

Uhellskommisjonen har ikke funnet noen grunn til at toget passerte signalet. Dette vil undersøkes nærmere i tida framover.

- Vi må få dette på plass, og avdekke alle forhold, sier leder i Jernbaneforbundet Ove Dalsheim til NTB. Han lover en nøye gjennomgang av sikkerhetsopplegget. Elles er det ifølge rapporten ikke funnet feil ved tekniske anlegg, brudd på teknisk regelverk eller brudd på trafikkbestemmelsene ut over at det ene toget kjørte på rødt lys.

Menneskelig faktor

Uhellskommisjojnen har sett på sikkerheten ved strekningen Hamar-Røros og fastslår at et enkelt menneskes handlinger er det eneste som forhindrer at et tog kan køre på rødt. De stiller nå spørsmål ved hvorvidt denne barrieren er tilstrekkelig etter dagens standarder.

Dalsheim mener at et anlegg for automatisk togstopp sannsynligvis ville ha forhindret ulykken.

Kommunikasjon over mobil

Uhellskommisjonen legger vekt på mulighet for kommunikasjon ved hjelp av mobiltelefon som en mulig barriere.

Togets mobiltelefonnummer skal meldes inn til togledelsen. Det er foreløpig uklart om dette ble gjort, framgår det av rapporten.

Men kommisjonen finner det lite sannsynlig at kollisjonen kunne vært unngått selv togledersentralen på Hamar hadde hatt mobilkontakt med togene.

- Mobiltelefoner har aldri vært en del av sikkerhetssystemet. De er installert som et hjelpemiddel, sier Dalsheim.

Les hele rapporten på internett.

TOGULYKKEN: Rapporten fra Jernbaneverket legges fram.