Jobbe i service? Nei takk

Antallet ledige jobber i servicebransjen er fordoblet i løpet av fire år. Dette til tross for at arbeidsledigheten fortsetter å øke.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Arbeidsgiverne må bedre arbeidsvilkårene for å stanse utviklingen, sier forsker Bjørg Aase Sørensen.

Ferske tall fra Arbeidsmarkedsetaten viser at 67600 nordmenn er helt arbeidsledige. Det tilsvarer 2,9 prosent av arbeidsstyrken, og er en økning på 5 prosent fra samme periode i fjor. Forsker Bjørg Aase Sørensen ved Arbeidsforskningsinstituttet sier til Dagbladet at det er flere forhold som gjør serviceyrkene lite attraktive.

Dårlig lønn

- Dårlige lønnsbetingelser er nok hovedårsaken til at flere av jobbene blir stemplet som lavstatusyrker. Andre ting som spiller inn, er ugunstig arbeidstid, uoversiktlige kontraktsforhold og hyppigheten av vold på arbeidsplassen, sier hun.

Særlig i jobber som ikke krever formell kompetanse vil det være viktig for arbeidsgiver å iverksette tiltak som øker statusen.

- Trenden er at noen arbeidsgivere sender medarbeidere på kurs. Gjennom å heve den enkeltes kompetanse og øke deres innflytelse på egen arbeidsplass, får man fornøyde arbeidstakere, sier Sørensen.

Alltid ledige jobber

Da IKEA åpnet nytt varehus på Furuset i Oslo, skulle 350 personer ansettes. Markedssjef Lars Lyse Hansen sier at arbeidsmarkedssituasjonen i Oslo gjorde at de måtte hente inn folk fra utlandet.

Som i mange andre serviceyrker er nå en stor del av arbeidsstokken svensk. Behovet for folk er så konstant at en egen side i IKEA-katalogen er brukt til jobbannonse.

- Vi har alltid ledige jobber hos oss, og det er vanskelig å rekruttere folk til mange av jobbene, sier Lyse Hansen.