Jobben gir deg stress-nakke

PÅ BENKEN: En gang i året går Kjetil Winsnes (29) til naprapat Anna Liljencrantz, som knar, tøyer og strekker i Kjetils anspente nakke. -Jeg går ut igjen som et nytt menneske, og forsøker å bli flinkere til å forebygge slike plager, sier Kjetil. Foto: GEIR BØLSTAD Sitter du store deler av arbeidstida foran en skjerm, med stadig nye tidsfrister hengende over deg, er faren for å utvikle den utbredte livsstilsplagen stressnakke stor. Ømme og anspente nakker, skuldrer og rygger kan leges - og forebygges.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kjetil Winsnes (29) er web-redaktør og er mesteparten av arbeidsdagen fordypet i Internett. Han sitter foran skjermen fra morgen til kveld. Det merkes på høyre skulder, på grunn av "musa", og på nakken.

- Jeg har en stressende jobb, selv om jeg sitter rolig. Det er så mange tidsfrister å overholde. Jeg blir lett sittende med oppheiste skuldrer. Spenningene gjør at nakken og skuldra blir vondere og vondere. Når det skjer, oppsøker jeg Anna Liljencrantz. Etter en time på benken hos henne er jeg som ny, forteller Winsnes.

Anna Liljencrantz er naprapat, som forenklet sagt er en mellomting mellom fysioterapeut og kiropraktor. Hun beskjeftiger seg både med muskler og ledd, og bruker ulike teknikker.

Korte muskler

Her forteller hun hva hun gjør med Kjetil, etter å ha kartlagt hans problem og undersøkt ham:

- Først får han massasje, slik at muskulaturen blir varmet opp. Så jobber jeg med spesifikke muskeltøyninger, hos ham gjelder det både skulder og nakke. Vi mennesker er ikke skapt for å sitte hele dagen, derfor blir en del muskler for korte og har godt av å tøyes. Når muskulaturen spenner seg, blir det dårlig blodsirkulasjon, det danner seg slaggprodukter, og problemet forverres.

Etter muskeltøyningen går jeg over på leddene, og får dem på plass med manipulasjonsgrep, dersom dette er nødvendig og forsvarlig.

- Hvordan kan man unngå å få slike muskelplager?

- Ved å bruke kroppen, drive fysisk aktivitet i fritida. Styrketrening er best for å forebygge rygg- og nakkeproblemer. Men all slags fysisk trening som gjør at en må belaste skjelettet, hjelper.

Psykisk stress

Å redusere stressfaktorer på jobben og i hverdagen er også virksomt, men ikke alltid like enkelt å få til. Vi vet at psykisk stress i forbindelse med for eksempel livskriser medvirker til muskelspenninger.

En annen viktig ting er arbeidsstillingen. Mange sitter feil, har feil stolhøyde osv. Slike praktiske forhold bør korrigeres.

Betaler

Anna Liljencrantz, som driver sin praksis under navnet Ryggakutten i Oslo, har flere firmaer som kunder. De betaler heller to- tre behandlinger for sine ansatte framfor å risikere en lengre sykmeldingsperiode.

- Iblant er det nok med bare én behandling. Det kommer an på hvor langt problemet er kommet, sier Anna, og legger til at hun selvsagt ikke kan ta for seg alle dårlige rygger og nakker. Noen har så store skader at de trenger kirurgisk behandling.

- Jeg har vært hos Anna en gang i året, og det har holdt, sier Kjetil Winsnes.

- Og etterpå stresser du like fælt igjen?

Jogger

- Ja, jo, det blir jo lett slik. Men jeg jogger eller spiller fotball et par ganger i uka, spiser ganske sunt, blant annet mye fisk og grønnsaker. Og røyker ikke. Så jeg tror jeg skal greie meg bra, tross alt, sier web-redaktøren.