FREGATTEN: Den havarerte KNM «Helge Ingstad» har sunket mye i løpet av natten.
Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
FREGATTEN: Den havarerte KNM «Helge Ingstad» har sunket mye i løpet av natten. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpixVis mer

Jobbet på brua på «Helge Ingstad»: Mener dette er årsaken til at det gikk galt

Torsdag morgen kolliderte fregatten med et tankskip. Sjøforsvaret forteller foreløpig lite om hendelsesforløpet og årsaken.

Torsdag morgen klokka 04.03 kolliderte fregatten KNM «Helge Ingstad» med tankskipet «Sola TS». Det store spørsmålet har hele tiden vært hvordan dette kan ha skjedd.

Dagbladet har vært i kontakt med en mann i midten av 20-åra, som tjenestegjorde i Sjøforsvaret i ett år. To måneder tilbrakte han på «Helge Ingstad» i 2014. Han forteller at han har jobbet mye med navigasjon og bruvakthold, og dermed har god kjennskap til rutinene på brua.

Kommunikasjons- og rutinesvikt

- Jeg gikk bruvakt hele tiden da vi var ute. Jeg var vaktsjefens assistent. Jobben min var å følge med på radarbildet og gi informasjon til vaktsjefen, forteller han.

Han forklarer at det er vaktsjefen som har det overordnede ansvaret på brua så lenge skipssjefen ikke er der. Vedkommende skal navigere skipet trygt fram og er den som tar av seg radiokommunikasjonen.

Fregatten «Helge Ingstad» fikk torsdag morgen klare advarsler fra tankskipet «Sola TS» over radiosambandet før de kolliderte. Det viser lydlogg fra radiokontakten mellom skipene som VG publiserte lørdag kveld.

Den viser at det ble opprettet kontakt mellom skipene ett minutt før det smalt.

- Jeg vil si det først og fremst er kommunikasjonssvikt begge veier, både fra tankbåten til fregatten og fra fregatten til VTS, sier mannen, som var menig i sin tid i militæret.

Han mener det også var rutinesvikt, da han mener de ikke har fulgt prosedyrer på slik kommunikasjon.

- Det foregikk på norsk, og det var flere utenlandske båter rundt som ikke kan norsk. Man kan vanligvis velge, men man skal tilpasse seg situasjonen.

Leid av Equinor - oppdrag for andre

Tankbåten «Sola TS» er leid av Equinor fra det greske rederiet Tsakos Energy Navigation.

- Det er ett av ni skip vi leier på langtidskontrakt fra samme rederi. Da kollisjonen skjedde var «Sola TS» leid videre til fraktoppdrag for et annet oljeselskap. Rederiet må eventuelt svare på spørsmål og vurderinger omkring ulykken, sier pressekontakt i Equinor, Elin A. Isaksen, til Dagbladet.

Søndag sa den danske styrmannen Per Odmand Jørgensen til VG at han mente sjøtrafikksentralen var for passiv før ulykka.

- Vårt mål er at Fedje VTS alltid skal være aktiv, men noen ganger må man undersøke ting litt nærmere. I tillegg til å samarbeide med politiet og havarikommisjonen, har vi satt ned en egen gruppe for å se på egne rutiner, og prosessen knyttet til hendelsen, svarte Kystverkets regiondirektør i Vest, Jon Erik Hagen.

- Samme kurs med samme fart

Den tidligere «Helge Ingstad»-menige forteller at det er to personer på brua som er utkikkere, og de skal rapportere alt de ser videre.

- Jeg tror de har sett tankskipet, men de har ikke gjort en tilstrekkelig unnamanøver. Da jeg så på radarbildet, så synes jeg det så ut som de hadde plass å manøvrere på. Men det så ut som de bare fortsatte samme kurs med samme fart.

Han mener også at det er naturlig alternativ å sette ned på farta i en slik situasjon. Det gjorde ikke fregatten. Den hadde en fart på 17 knop da skipene kolliderte.

Dagbladet har forelagt Sjøforsvarets pressekontakter kritikken. Pressekontakt Thomas Gjesdal ønsker ikke å uttale seg om kritikken.

Vanlig at AIS er slått av

Det har også vært diskusjon rundt det automatiske sporingssystemet AIS. Det er fortsatt usikkert om den sto på eller ikke.

Dagbladets kilde hevder at det er helt vanlig at AIS'en er slått av.

- Da jeg var der, så var det sjeldent vi gikk med AIS. Det er fordi «Helge Ingstad» er et militært skip, folk skal ikke vite hvor det er til enhver tid.

Hvis AIS står på, er det nemlig bare å søke skipet opp på internett for å finne dets posisjon. Han mener det er vanskelig å si om AIS'en hadde gjort noen forskjell om den sto på.

- De har andre instrumenter for å oppdage båter, for eksempel radaren, som kanskje er enda viktigere enn AIS, mener han.

FÅ SVAR: Den norske fregatten KNM «Helge Ingstad» og tankskipet «Sola TS» kolliderte 8. november i Hjeltefjorden. - Det er altfor tidlig å si, men dette vil ta lang tid, sier presse- og informasjonsoffiser Thomas Gjesdal i Sjøforsvaret på spørsmål om når fregatten kan slepes «hjem» til Haakonsvern i Bergen. Video: Kystvakten, Redningssentralen, NT... Vis mer

Kommenterer ikke hendelsesforløp eller årsak

- Vi må være trygg på at vi har det hele og fulle bildet før vi kommenterer. Det vil vi få fra Statens Havarikommisjon og politiet. Vi kan derfor ennå ikke uttale oss om hendelsesforløpet eller årsaken til sammenstøtet, sier Thomas Gjesdal, Sjøforsvarets pressekontakt i en e-post til Dagbladet.

Sjøforsvarets pressekontakt verken bekrefter eller avkrefter om AIS'en sto på.

- Vi har sett på reglene for AIS i Marinen. Den foreløpige konklusjonen er at vi har et tilstrekkelig regelverk, men vi skal også gå grundigere inn i dette. Sikkerheten kommer først, men vi kan ikke komme i den situasjon at kampfartøyer er pålagt å røpe sin posisjon hele tiden. Vi må ha muligheten til å skru av, men sikkerheten skal ivaretas, svarer Gjesdal.

- Vi har kollidert

Sist en norsk fregatt havarerte var KNM «Oslo» i 1994. Da var Lars Magnus Torp om bord, som kapteinløytnant og nestkommanderende. Han ble hardt skadet i ulykka. Torsdag morgen forrige uke våknet han opp til en telefon fra sin datter, Thea Marie (22). Siden i høst har hun vært om bord KNM «Helge Ingstad.»

KNM «OSLO»: Lars Magnus Torp var ombord KNM «Oslo» da den grunnstøtte i 1994. Foto: Privat
KNM «OSLO»: Lars Magnus Torp var ombord KNM «Oslo» da den grunnstøtte i 1994. Foto: Privat Vis mer

Han forteller at hun sa «Hei pappa. Vi har kollidert, jeg er ok. Nå kan jeg ikke snakke mer, vi skal evakuere».

Det var Østlands-Posten som omtalte saken først.

- Kollisjonen, den hadde jeg takla, men da hun sa at de skulle evakuere, da skjønte jeg at det var alvorlig, sier Torp til Dagbladet.

Torp forteller at han kom seg opp av senga og løp ned for å skru på både TV og datamaskin.

- Jeg tok fri fra jobben den dagen for å følge med. Så fikk jeg en ny telefon utpå ettermiddagen. Da ramset hun opp alt som har skjedd.

- Det viktigste for meg var at de var samlet alle sammen og tok vare på hverandre. Da var jeg fornøyd.

Vekker gamle minner

Thea Marie, som har tjenestegjort i Nord-Norge, tatt marinens befalsskole, og avtjent førstegangstjenesten, har fortalt sin far om den dramatiske hendelsen. Hun lå på styrbordsiden, der det smalt.

OM BORD: Thea Marie var om bord «Helge Ingstad» da fregatten kolliderte med tankskipet. Foto: Privat
OM BORD: Thea Marie var om bord «Helge Ingstad» da fregatten kolliderte med tankskipet. Foto: Privat Vis mer

- Som hun sier selv; køyene lå hulter i bulter, det var kaotisk, hun kom seg ikke ut døra og det var fullt av vann, forteller hennes far.

Torp forteller at hendelsen vekker gamle minner.

- Selvfølgelig kommer det «flashbacks», selv om det var en helt annen situasjon enn det som skjedde nå. Vi visste at vi ville gå på grunn den gangen, nå sa det jo bare «bang», forteller Torp.

KNM «Oslo» grunnstøtte

24. januar 1994 skrev NTB at fregatten KNM «Oslo» grunnstøtte ved Marstein fyr sør for Bergen i 18-tiden. I ulykka omkom en mann.

- Vi mistet en mann. Det setter alt i et annet perspektiv. Nå gikk det bra, den gangen gikk det ikke bra. Det var en del mer skader i 94, nå er det heldigvis bare lettere skader, sier Torp.

HARDT SKADD: Lars Magnus Torp ble hardt skadd etter ulykka i 1994. Foto: Privat
HARDT SKADD: Lars Magnus Torp ble hardt skadd etter ulykka i 1994. Foto: Privat Vis mer

Da de grunnstøtte ble han kastet rundt på dekk. Båten krenget voldsomt, og han ble liggende under noe tauverk under vann. Så rettet båten seg opp igjen, og han ble slengt tilbake til den andre sida, forteller Torp til Østlands-Posten.

Dagen etter ble fregatten trukket løs fra skjæret der den grunnstøtte og skulle bli fraktet vekk. Fartøyet sank under sleping i Korsfjorden.

Ikke bekymret

Fredag kveld hentet Torp sin datter på Gardermoen.

- De hadde fått lov til å dra på H&M en liten tur og skaffe seg det de trengte. Hun kom hjem i joggebukse, hettegenser og lånte sko.

- Hvordan var det å se henne igjen etter ulykka?

- Du kan jo tenke deg å stå i bunn av rulletrappa på Gardermoen og se datteren din komme ned, hel og pen og frisk og rask. Vi hadde en lang prat i bilen på vei hjem.

- Vi to har funnet ut at enten kan vi tippe lotto, for nå må vi jo ha mye hell og lykke, eller kanskje vi skal gi oss nå siden vi har tatt toppgevinsten, legger han til.

- Er det slik at du bekymrer deg over din datters sikkerhet noe mer enn før nå?

- Absolutt ikke. Helt det motsatte. Nå skal Sjøforsvaret sørge for at hele gjengen skal på en annen fregatt og ut og seile. Det er ikke en lege i verden som kan skaffe bedre medisin enn det. Hun ser fram til det.

Thea Marie ønsker ikke å uttale seg til media, men har ifølge faren gitt ham tillatelse til å fortelle om hendelsen.

Samler inn data

Dag S. Liseth, havarikommisjonens pressekontakt for fregattulykken forteller at de jobber med å bygge opp et foreløpig hendelsesforløp.

- Vi har samlet inn data og intervjuet flest mulig av dem som har vært nærmest hendelsen, altså brubesetning på begge fartøyene, sier han til Dagbladet mandag.

Det gjenstår mer datainnsamling og intervjuer, men Liseth understreker at de allerede sitter på mye og god data.

Han kan ikke si noe om innholdet i intervjuene, da havarikommisjonen har taushetsplikt.

- Vi skal avlevere en rapport som skal offentliggjøres innen ett år. Vi går ikke ut med deler av denne rapporten i mellomtida.

Han kan ikke si noe om mannskapet på brua så oljetankeren eller ikke, og vil heller ikke kommentere lydloggen VG publiserte lørdag kveld.