Johan (80) kjemper mot nytt tunneltroll

Mens anleggsarbeiderne kjemper for å tette Romeriksporten, kjemper 80 år gamle Johan Bratlie fra Roa mot en ny tunnel som skal knytte Hadeland til den nye hovedflyplassen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den nye veiforbindelsen går fra Lunner kommune og over til Nannestad. En tunnel skal sprenges under fiskevannet Langvatnet på Romeriksåsen.

Skandalen med byggingen av Romeriksporten gjør at Johan Bratlie og folk i Lunner kommune er redd det verste kan skje: At vannet renner ut av tjernet.

Flere alternativer har vært aktuelle, og lokalbefolkningen har lenge kranglet om hva slags plan de vil støtte.

Uansett rabalder i Lunner kommune har Miljøverndepartementet allerede vedtatt hvilken trasé som skal benyttes. Det betyr ikke at Johan Bratlie gir seg.

- Veiforbindelsen kommer. Det er nødvendig. Men hvordan kan de forsvare å velge den løsningen som ødelegger mest i naturen? spør Johan Bratlie.

Han var helt sikker på å få miljøvernminister Thorbjørn Berntsens støtte. Men ble skuffet.

Innsamling

80-åringen hadde sjøl gått i front for en innsamlingsaksjon for å få utredet et alternativt forslag. 210000 kroner ble samlet inn, og konsulentfirmaet Berdal Strømme gjorde jobben.

- Jeg sendte ut 3000 bankgiro-blanketter, forteller Bratlie.

Rett borti skogholtet har skipsreder Morten Bergesen bygd et tun hvor han holder til i fritida. Han hjalp også til økonomisk.

Nå håper Johan Bratlie at den nye miljøvernministeren, Guro Fjellanger (V), skal hjelpe til.

Saken var oppe i spørretimen i Stortinget 17. desember, og der sa miljøvernministeren blant annet: «Som jeg understreket, så er denne saken fremdeles til vurdering i Miljøverndepartementet. Jeg vil understreke at det ikke betyr at departementet har bestemt seg for å ta opp saken.»

Med andre ord: Det finnes en liten mulighet for Johan Bratlie og hans støttespillere.

- Vegsjefen i Oppland nytter det ikke å snakke med, sier Bratlie mens han tramper av gårde i lyngen for å vise Dagbladet hva som er i ferd med å bli ødelagt av natur.
- Det har vært tatt mye stor fisk her, men det er ikke like bra lenger, sier han og peker utover Langvatnet - vannet som tunnelen skal gå under.

Fylles opp

- Hvorfor har du engasjert deg så voldsomt i dette?

- Til å begynne med reagerte jeg ikke spesielt på planene. Men jo mer jeg har sett på problemet, desto verre er det. Det er jo utfartsområdet vårt som kan bli ødelagt for all framtid, påpeker Johan Bratlie.

Vedtak er vedtak

I kontorene til Statens vegvesen i Oppland sitter overingeniør Rolf Abrahamsen med planene som er vedtatt.

- Er lokalbefolkningens arbeid bortkastet tid og penger?

- Vi må forholde oss til at planen er vedtatt. Og dette er et vedtak som ikke kan påklages, sier Abrahamsen.

Han understreker viktigheten av veiforbindelsen. I dag går 500 biler daglig på den smale, svingete veien fra Roa til Nannestad. Når flyplassen åpner, øker trafikken til 2000 biler daglig på strekningen.

UNDER VANN:</B> Tunnelen som skal hjelpe trafikken fra Hadeland til Gardemoen, vil gå under fiskevannet.