- KUNNE IKKE NEKTE: - Da skipet allerede var leid ut så hadde vi dessverre ikke anledning til å nekte det å gå til Vest-Sahara, da det ikke var ekskludert i avtalen som vi overtok, sier Golden Oceans daglige leder Birgitte Vartdal. Den forklaringen kjøper ikke Støttekomiteen for Vest-Sahara. Foto: Screenshot av «Golden Keen» fra Marine.Traffic.com
- KUNNE IKKE NEKTE: - Da skipet allerede var leid ut så hadde vi dessverre ikke anledning til å nekte det å gå til Vest-Sahara, da det ikke var ekskludert i avtalen som vi overtok, sier Golden Oceans daglige leder Birgitte Vartdal. Den forklaringen kjøper ikke Støttekomiteen for Vest-Sahara. Foto: Screenshot av «Golden Keen» fra Marine.Traffic.comVis mer

John Fredriksen-skip fraktet fosfat fra okkuperte Vest-Sahara

John Fredriksen-skip brukt til frakt fra okkuperte Vest-Sahara

Det Fredriksen-kontrollerte rederiet beklager, men kan ikke love at det ikke skjer igjen.

John Fredriksen-dominerte Golden Ocean får nå kritikk fordi rederiets skip «Golden Keen» i august i fjor ble brukt til frakt fra det okkuperte Vest-Sahara.

- I strid med folkeretten, sier daglig leder Erik Hagen i Støttekomiteen for Vest-Sahara.

Han forteller at støttekomiteens internasjonale partnerorganisasjon Western Sahara Resource Watch nylig oppdaget fosfatfrakten med «Golden Keen».

Deretter ba de rederiet om en forklaring.

I Golden Ocean, som er børsnotert i Oslo, er de lei seg for at skipet ble brukt på denne måten av selskapet som leide det - men kan ikke love at det ikke vil skje igjen.

NORGES RIKESTE: Skipsreder John Fredriksen regnes er av tidsskriftet Kapital rangert som Norges rikeste , med en reell formue på 98 milliarder kroner i 2017 Her er han under den tradisjonelle Tradewinds-festen i 2013, i samtale med Jens Ulltveit Moe. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
NORGES RIKESTE: Skipsreder John Fredriksen regnes er av tidsskriftet Kapital rangert som Norges rikeste , med en reell formue på 98 milliarder kroner i 2017 Her er han under den tradisjonelle Tradewinds-festen i 2013, i samtale med Jens Ulltveit Moe. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

- Bør kompenseres

Western Sahara Resource Watch anslår verdien av «Golden Keens» last av fosfatstein fra Vest-Sahara til 53 millioner kroner. Det tilsvarer ifølge Erik Hagen mer enn ti års norsk humanitær bistand til Vest-Sahara.

Hagen sier at hovedansvaret for transporten ligger på eksportøren Marokko og det amerikanske selskapet som importerte lasten til USA, men mener at Golden Ocean har et medansvar.

- Det er rimelig at det saharawiske folk kompenseres for de verdier de har mistet gjennom transporten, sier Hagen til Dagbladet.

Dette har ikke Birgitte Vartdal, daglig leder i Golden Ocean Management, kommentert overfor Dagbladet.

- KJEMPETAP: - At Golden Ocean ikke ønsket å bryte kontrakten har påført det saharawiske folk et kjempetap, sier Erik Hagen i Støttekomiteen for Vest-Sahara. Foto: Privat
- KJEMPETAP: - At Golden Ocean ikke ønsket å bryte kontrakten har påført det saharawiske folk et kjempetap, sier Erik Hagen i Støttekomiteen for Vest-Sahara. Foto: Privat Vis mer

Den dominerende eieren i Golden Ocean er London-bosatte John Fredriksen, som tidsskriftet Kapital rangerer som Norges rikeste med en reell formue på 98 milliarder kroner i 2017.

Beklager

Birgitte Vartdal forteller at Golden Ocean kjøpte «Golden Keen» som en del av en transaksjon på 14 skip.

- Da skipet allerede var leid ut så hadde vi dessverre ikke anledning til å nekte det å gå til Vest Sahara, da det ikke var ekskludert i avtalen som vi overtok. Standard leieavtaler ekskluderer ikke Vest-Sahara fordi det ikke er ekskludert av FN, EU og UK, sier Vartdal til Dagbladet.

Hun legger til at det er Golden Oceans policy å ekskludere transport inn og ut av Vest-Sahara i de utleieavtalene rederiet inngår for skipene sine.

I en e-post til Western Sahara Resource Watch (WSRW) bruker Vartdal uttrykket «beklageligvis» (regretfully) om at utleieavtalen som fulgte med «Golden Keen» tillot frakt til og fra Vest-Sahara.

- Vi har en policy nå på at vi ekskluderer Vest-Sahara i nye utleieavtaler, sier hun til Dagbladet.

- Kjempetap

Vartdal forklarer at Golden Ocean også i framtida kan bli nødt til å godta at selskapets skip brukes til frakt ut fra Vest-Sahara.

- Ja, det kan vi, sier Vartdal til Dagbladet.

Hun forklarer at dette enten skyldes avtaler Golden Ocean inngikk før policyen om å ekskludere transport inn og ut av Vest-Sahara ble innført, eller avtaler overtatt fra andre, som i «Golden Keens» tilfelle.

Erik Hagen synes det er «gledelig at Golden Ocean viser samfunnsansvar ved å introdusere en klausul i sine kontrakter», men kjøper ikke Vartdals forklaring om at rederiet ikke hadde noe valg.

- Alternativet ville jo vært å bryte kontrakten. At Golden Ocean ikke ønsket å bryte kontrakten har påført det saharawiske folk et kjempetap, sier han til Dagbladet.

Manchester City-stjerne dratt inn

I det okkuperte Vest-Sahara oppstår det jevnlig saker hvor selskaper trosser prinsippet om ikke å hjepe en okkupasjonsmakt å utvinne naturressurser i okkuperte områder.

CITY-STJERNE INVOLVERT: Manchester City-stjernen David Silva ble i fjor ufrivillig involvert i en sak om eksport fra Vest-Sahara. Her med Manchester City manager Pep Guardiola under en kamp mot Southampton i november i fjor. Foto: Matt West/BPI REX/Shutterstock
CITY-STJERNE INVOLVERT: Manchester City-stjernen David Silva ble i fjor ufrivillig involvert i en sak om eksport fra Vest-Sahara. Her med Manchester City manager Pep Guardiola under en kamp mot Southampton i november i fjor. Foto: Matt West/BPI REX/Shutterstock Vis mer

I 2014 skrev Dagbladet at skipet «Harrier Explorer», eid av SeaBird Exploration som er notert på Oslo Børs, drev seismiske undersøkelser på sokkelen utenfor Vest-Sahara.

I fjor sommer skrev britiske The Guardian at den spanske fotballstjernen David Silva, som spiller for Manchester City, uforvarende hadde blitt med i et prosjekt med anklager om ulovlig importert sand fra Vest-Sahara til Kanariøyene.

Spanske myndigheter satte i gang en etterforskning i saken.

For få dager siden fant en sørafrikansk domstol ifølge WSRW at verken importøren eller eksportøren har rett til en fosfatlast som ble stoppet på vei fra Vest-Sahara til New Zealand.

Siden i mai i fjor har skipet med fosfatlasten, «NM Cherry Blossom», ligget i arrest i den sørafrikanske havna Port Elizabeth.