«John R» blir liggende

Onsdag kom vraket «John R» med nok en overraskelse til redningsarbeiderne - mer olje. Daglig leder Ole Bjørnevik i Taubåtkompaniet tror nå at akterdelen vil bli liggende på skjæret vest for Grøtøy i Troms.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Først delte skipet seg i to, så ble det oppdaget mer olje i skipet etter at det skulle være tømt. Sjøfartsdirektoratet hadde onsdag ettermiddag ikke oversikt over hvor mye bergingsarbeidet etter «John R»-havariet har kostet.

Daglig leder Ole Bjørnevik i Taubåtkompaniet, som jobber med å berge vraket, tror at verken staten, rederiet eller forsikringsselskapet vil være villig til å betale for å fjerne akterdelen av skipet. Han tror akterdelen av «John R» vil ende opp som «Murmansk». Den russiske krysseren ligger ennå på Sørøya i Finnmark der den havarerte julen 1994. Vraket av den russiske krysseren «Boiki» ruster på Skogsøya etter at det drev i land i 1988.

Det samme tror Bjørnevik vil skje med «John R».

- Vi har brukt mange penger til nå. Jeg tror ikke det er nok penger til å fjerne akterdelen, og er stygt redd for at den blir liggende, sier Bjørnevik til NTB.

Kan ikke flyttes

Akterdelen kan i dag ikke flyttes fra skjæret 3,5 nautiske mil vest for Grøtøy i Troms.

- Vraket flyter ikke, og vi har ikke lov å taue bort vraket og dumpe det noen steder, sier Distriktssjef Knut Kristiansen i Sjøfartsdirektoratet i Oslo til NTB.

Alternativene er å hogge opp skipet på skjæret, eller å la det bli liggende. Kristiansen ønsker ikke å kommentere hvilket alternativ som blir valgt, men han avviser ikke at vraket kan bli liggende.

Mer olje

Også forparten av «John R» skaper grå hår i hodet på norske myndigheter. Onsdag lå den på slep i Veggefjorden i Karlsøy kommune, og tar nå inn vann. Operasjonsleder Alf Juul i Taubåtkompaniet sier til NRK at forsikringsselskapet helst vil senke vraket, men det er altså ikke lov.

Sjøfartsdirektoratet jobbet onsdag kveld med å få oversikt over hvor mange penger som er blitt brukt på vraket av «John R». Samtidig ble det klart at det fortsatt er 50 til 200 tonn olje i vraket. Hvis vraket velter kan oljen sive ut i sjøen, og i dag er det store muligheter for at vraket gjør nettopp det.

- Vi tør ikke å slippe folk om bord i båten. Hele skipet står og vipper på skjæret, sier Kristiansen.

Han sier at den mest sannsynlige løsningen er nå å pumpe oljeoppløselig stoff inn i skipet.

(NTB-Kjetil B. Mæland)

MER OLJE:Det er fortsatt mye olje igjen i akterdelen av "John R".