Bompengeopprøret

Jonas advarer mot bompengepartier

- Har minimal mulighet til å gjennomføre politikk, sier Ap-lederen. Jonas Gahr Støre varsler at Ap vil innføre veiprising og rive bomstasjonene.

ADVARER MOT PROTESTPARTI: Ap-leder Jonas Gahr Støre forstår vanlige folks frustrasjon over bompengene, men advarer mot å stemme på partier som ikke har en helhetlig politikk. Støre mener både stat og bilister må betale for veiprosjekter, men vil rive bomstasjonene og innføre veiprising. Foto: Hans Arne Vedlog/Dagbladet.
ADVARER MOT PROTESTPARTI: Ap-leder Jonas Gahr Støre forstår vanlige folks frustrasjon over bompengene, men advarer mot å stemme på partier som ikke har en helhetlig politikk. Støre mener både stat og bilister må betale for veiprosjekter, men vil rive bomstasjonene og innføre veiprising. Foto: Hans Arne Vedlog/Dagbladet.Vis mer

Bergen (Dagbladet): På kort tid har bompengeopprøret vokst til å bli en protestbevegelse som kan føre til politiske jordskjelv i flere kommuner ved valget i høst, og som har sprengkraft inn i regjeringen.

Mandag tok finansminister og Frp-leder Siv Jensen initiativ til et krisemøte mellom partilederne i regjeringen, mens samferdselsminister fra Frp, Jon Georg Dahle, varslet at kommunene ikke kan dekke reduserte inntekter i bompengeprosjekter ved å øke prisene for bilistene.

Protestpartiet størst i Bergen

Bergen, der Ap styrer sammen med KrF og Venstre, rystet av bompengeprotestene.

Ifølge en måling Respons Analyse har gjort for Bergens Tidende og VG, får Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) 25, 4 prosent i oppslutning. Det er mer enn de tre sittende byrådspartiene får til sammen, og gjør FNB til Bergens største parti. Hadde målingen vært valg, ville partiet kunnet danne flertall med Høyre og Frp.

Forstår frustrasjonen

Ap-leder Jonas Gahr Støre, som var Bergen i går, forstår frustrasjonen, men advarer velgerne mot å stemme på protestpartiet som går til valg på én sak.

- Jeg skjønner folks frustrasjon, og at mange sier at nok er nok. For dette kommer på toppen av en fordelingspolitikk der regjeringen har vist at den gir de store milliardene i skattekutt til de som har mest, mens vanlige familier opplever kutt i pendlerfradrag, dyrere barnehage, dyrere skolefritidsordning og økte strømpriser. Da biter dette.

- Arbeiderpartiet mener staten må ta en større del av regningen for de store kollektivprosjektene i de fire store byene. Vi vil ha 70 prosent av finansieringen fra staten, ikke 50 prosent som nå. Derfor kutter vi ikke i formuesskatten, vi bruker pengene blant annet på kollektivprosjekter.

- Så vil vi vil ha et system for veiprising som er mer rettferdig og mer effektivt, og vi vil at elbilene gradvis også skal betale når de kjører gjennom.

Men det er rettferdig at bilistene er med på å betale for nye veier og kollektivtrafikk, for vi er nødt til å få forurensningen i de store byene ned. Så vi må ha et spleiselag for nye veier.

Kortvarig gjennomslag

- Men hva sier du til de som vurderer å stemme på bompengepartiene som har oppstått flere steder?

- Jeg forstår frustrasjonen rundt bompengene. Men svaret fra meg er at gjennomslag for protesten er kortvarig. Ensakspartier sier fra, men de har minimal mulighet til å gjennomføre politikk.

Politikk henger sammen. Skal vi lykkes med store kollektivutbygginger, finansiere veier som vi har store ambisjoner for, må vi ha finansieringsmodeller som involverer stat og bilister. Og vi kan ikke og vil ikke hente penger fra barn, eldre og syke for å kutte veiutgifter. Det er dårlig fordelingspolitikk og dårlig miljøpolitikk.

- Forsvinnende liten innflytelse

Protesten fra bompengepartiet er hørt, og den må partiene ta på alvor. Men velgerne vil fort oppleve at den innflytelsen du får for den stemmen når det gjelder andre ting som er viktige i livet ditt, som barnas oppvekst, skole, klima og miljø, den blir forsvinnende liten, sier Støre.

- Dette er en klar beskjed om at denne saken er viktig for mange. Da er det vår jobb å få fram at det finnes mer rettferdige og treffsikre løsninger enn bompenger, men også at kommunepolitikerne skal ta stilling til veldig mye annet som direkte berører folks hverdag - og lommebok, som skole, barnehager og eldreomsorg, og her har ikke ensakspartiene noen sammenhengende politikk.

- Kan oppslutningen om Bompengepartiet gjøre at byrådsmakten i Bergen går tapt?

- Det er lenge igjen til valget, og jeg har tro på at vi gjennom valgkampen klarer å vise velgerne at vår politikk har gitt en rausere by med renere luft og mye bedre kollektivtilbud, og at vi har store ambisjoner for neste periode, sier Støre.

Han avviser at Ap har sovet i timen når det gjelder bompengesaken.

- Vi har vært åpne på at bilistene bør være med på å betale en andel av kostnadene for vei og kollektivtrafikk i de store byene, men vi har også vært opptatt av at systemet bør utvikles og justeres sånn at det blir treffsikkert og rettferdig.

Derfor har vi tatt til orde for veiprising, gradvis innføring av betaling for elbilene, og at staten skal ta en større del av regningen for kollektivutbygginger.

Bortkastet stemme?

- Er det å stemme på en slikt protestparti bortkastet i den forstand at et slikt parti ikke vil kunne gjennomføre politikk, som du sier?

- Jeg vil aldri si at det er bortkastet å bruke stemmeretten. Men jeg mener at velgerne kan påvirke mer ved å stemme på et parti som har løsninger mer enn en protestsak - i alle sakene som har betydning for livene våre: Om foreldrene våre får den hjelpen de trenger når de blir gamle, om det er mulig å få en fast og hel stilling, om barna får barnehageplass i nærmiljøet til en rimelig pris, eller gratis, som Oslo nå innfører for ettåringene.

- Og så må politikken henge sammen. Når de nye partiene sier de vil fjerne bompenger, må de også stå for at det blir mindre kollektiv- og veiutbygging. Det betyr mer trafikk og kø, og barn med astma må igjen holde seg innendørs på grunn av dårligere luft i byene, sier Støre.

Utfordrer Dale

- Det som uroer meg, er at nesten alle de store samferdselsprosjektene ser ut til å bli dyrere enn forutsatt. Derfor vil jeg utfordre Dale, som velger å velte alt dette ansvaret over på kommunene, til å gå inn i sin egen nasjonale transportplan, regne etter og se om regnestykkene holder. For det kommer nå sprekk på sprekk i de prosjektene, sist var det Fornebu-banen. Vi husker de fire lederne av regjeringspartiene som i 2013 lovet at den var rett rundt hjørnet, sier Støre.

I VG i går tok LO, Fellesforbundet og Fagforbundet til orde for å utrede en veiprisordning der man betaler etter bruk, hvor du bor og hvor mye du tjener.

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og forbundslederne Jørn Eggum og Mette Nord mener bilistene bør bidra i spleiselaget for veier, men vil ha et system med en bedre sosial profil enn dagens.

Kan rive bomstasjonene

Ap-lederen er på linje, og er enig i at dagens system fungerer usosialt.

- Ja, flate avgifter rammer ulikt. Grunnen til at bompengene biter hardt for mange, er at fordelingspolitikken i landet er så skjev med skattekutt til rike og dyrere barnehage og SFO og redusert pendlerfradrag for vanlige familier.

Det er jo det LO på vegne av sine lønnstakergrupper sier at det må det gjøres noe med. Hvorvidt den sosiale urettferdigheten kan løses gjennom veiprising, må utredes, og det må eventuelt prøves gjennom pilotprosjekter.

Men får vi et veiprisingssystem med en chip i bilen som registrerer innbetalingen, så kan bomstasjonene en dag rives. Det må være et mål. Hvis Norge klarer å være først ute med et slikt system, har vi også et eksportprodukt, sier Støre.

Elbiler må betale

Han varsler at elbilfordelene må revurderes.

- Elbilene har kjørt gratis gjennom bomstasjonene, men nå er det kommet en lov som sier at de må betale halvparten. Og det er riktig. De sliter like mye på veiene, og lager like mye kø.

Så er spørsmålet om avgiftsfordelen på elbilene skal opprettholdes etter 2021. Det kommer et tidspunkt da de som kjøper elbil må betale mer, sier Støre.

FULLVERDIG PARTI: Leder av Folkeaksjonen nei til bompenger i Stavanger, Frode Myrhol, mener Jonas Gahr Støres angrep er useriøst og ikke basert på fakta.- Vi har gjennomføringskraft, og har fått flertall i flere saker, sier Myrhol. Foto: Carina Johansen/Scanpix
FULLVERDIG PARTI: Leder av Folkeaksjonen nei til bompenger i Stavanger, Frode Myrhol, mener Jonas Gahr Støres angrep er useriøst og ikke basert på fakta.- Vi har gjennomføringskraft, og har fått flertall i flere saker, sier Myrhol. Foto: Carina Johansen/Scanpix Vis mer

Støre mener det fortsatt bør være en fordel knyttet til å kjøpe elbil eller lavutslippsbiler. Han minner om målet om at det ikke skal selges nye biler med fossilt drivstoff etter 2025.

- Useriøst av Støre

Leder av Folkeaksjonen nei til mer bompenger i Stavanger, Frode Myrhol, reagerer sterkt på Støres angrep på det han kaller en-sakspartier.

- For det første så går vi ikke til valg på kun en sak. Vi har et fullverdig partiprogram. Å framstille FNB som et «ensaksparti» er fullstendig useriøst og det viser en manglende forståelse for politiske realiteter, jeg hadde forventet mer av både Støre og Solberg som har ytret seg om det samme tidligere.

- Ap et nullsaksparti

- Det er ikke mulig for et parti som er noenlunde seriøst å gå til valg på kun én sak. At FNB derimot har en sak vi virkelig ønsker å kjempe for er noe helt annet, jeg er usikker på hvilken sak Ap setter øverst på sin liste i år, men jeg kaller ikke Ap et «nullsaksparti» av den grunn, sier Myrhol.

Han sier at selv med bare en representant i Stavanger kommune har FNB fått flertall for flere saker i perioden enn Ap har fått.

- Å si at vi ikke har gjennomføringskraft er usaklig. Og igjen snakker Støre mot bedre vitende. Jeg anbefaler Støre å ta en telefon til sine partikolleger i Stavanger for å finne ut litt mer om realitetene, sier Myrhol.

- De har panikk

Han understreker at FNB er blokkuavhengige, og derfor kan skape flertall til begge sider. Han viser også til at FNB i Stavanger har lagt fram fullverdige budsjetter siden 2015.

- Det er også interessant at Ap og Støre ikke før nå har forstått at bompenger er usosialt. Hvorfor skal velgerne velge et parti som ikke har forstått dette før nå, i stedet for et parti som har påpekt dette siden sin fødsel i 2014?

De andre partiene har nå full panikk Dette tror jeg de fleste av velgerne nå har avslørt, sier Myrhol.