ORDKRIG: Ap-leder Jonas Gahr Støre (t.v) og Finansminister Siv Jensen i spørretimen i Stortinget onsdag formiddag. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
ORDKRIG: Ap-leder Jonas Gahr Støre (t.v) og Finansminister Siv Jensen i spørretimen i Stortinget onsdag formiddag. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

Jonas rett i angrep på Siv for Rygge-nedleggelse, Trine fikk salen til å bryte ut i latter

Nå vil regjeringen ta kontakt med Rygge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Under dagens spørretime i Stortinget gikk Ap-leder Jonas Gahr Støre rett i angrep på finansminister Siv Jensen (Frp) for nedleggelsen av Rygge lufthavn.

- I går besluttet Rygges styre å nedlegge flyplassen. Ap er for å bruke avgiftsssytemet for å redusere utslipp, men denne avgiftens klimaeffekt er like tvilsom som bakhistorien til denne avgiften. Avgiften er meningsløs i en situasjon med så høy ledighet. Det er ikke for seint å snu, hvis Frp ikke er for stolte. Vil Frp-leder og finansminister høre på de ansatte og redde arbeidsplassene, spurte Støre.

Siv Jensen svarte med å kritisere Ap for å ha endret holdningen til Ryanair.

- Jeg har stor forståelse for at de ansatte føler seg usikre. Regjeringen mottok nyheten seint i går kveld, og vi må nå skaffe oss oversikt over situasjonen, og snakke med de ansatte. Det er ingen norske arbeidsplasser som legges ned på grunn av en slik avgift. De sier at det er på grunn av avgiften, men de flyr fra andre flyplasser i Norge. Jeg minner også om at Ryanair var et selskap Ap boikottet under den forrige regjeringen, svarte Jensen.

Rygge legges ned I en pressemelding fra styret i Rygge sivile lufthavn AS i går kveld går det fram at den sivile trafikken fra Rygge lufthavn Moss avvikles fra 1.november 2016.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Styret ser ikke grunnlag for sivil trafikk etter 1/11-2016, og det er besluttet at trafikken skal avvikles etter dette dersom forventet fremtidig volum fra Ryanair bekreftes. Ryanairs ruteprogram antas offentliggjort i løpet av neste uke», heter det i pressemeldingen signert styreleder Pål F. Tandberg.

- To tredeler av vårt volum blir borte, én million reisende. Vårt resultat etter å ha mistet 1 million reisende vil bli et minus på 120 millioner kroner. Og det etter 2015, som var vårt beste år med 22 millioner i overskudd, sa Tandberg til Dagbladet i går kveld.

- Motsatte av ansvarlighet Også Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum kom med knallhard kritikk av regjeringen:

- Nå blir det tusen nye i ledighetskøen i Østfold. Det er takket være Frp's avgiftspolitikk. Det er dere som sørger for en flyseteavgift som ikke var utredet i det hele tatt. Det det totalt motsatte av ansvarlighet. Hvorfor er det for Frp's leder så viktig å trumfe gjennom en avgift som koster tusenvis av arbeidsplasser, spurte Vedum.

Senket skatter og avgifter

- Vi er enige i at det viktigste er arbeidsplasser. Derfor har vi senket nivået på skatter og avgifter med 18 milliarder.

Da Trine Skei Grande tok ordet under dagens spørretime, vendte hun skytset mot Ap.

- I den forrige regjeringen gikk Jens i front for å boikotte Ryanair, det samme gjorde mange fagforeninger. Det eneste partiet som gikk mot boikott var Sp. I Ap's alternative budsjett er det flere avgifter som ikke er utredet, og Trond Giske lar Ryanair diktere norsk avgiftspolitikk. Er Siv Jensen enig med Ap at Ryanair skal få diktere norsk avgiftspolitikk, spurte Grande retorisk, til stor latter i salen.

Stiller spørsmål ved miljøeffekt Lederen i næringskomiteen, Geir Pollestad (Sp), kritiserte at flyseteavgiften er «solgt inn» som en miljøavgift.

- Mitt spørsmål til finansministeren er derfor: Er flyseteavgiften på over 1 milliard kroner en miljøavgift, og hvor mye vil utslippene samlet sett gå ned i Europa som følge av denne avgiften?

- Flyseteavgiften er en fiskalavgift som har en miljøside ved seg, svarte Jensen.

Også MDGs Rasmus Hansson er kritisk til Støres posisjon i denne saken.

- Det er trist at Støre går ned i knestående etter flybransjens koleriske reaksjon på en liten miljøavgift. Støre burde heller styrke innsatsen for å skaffe andre og bærekraftige jobber til de bransjene som uansett må gjennom en tøff klimaomstilling, som luftfart og olje, sier han til Dagbladet, og legger til:

- Om man er bekymret for om avgiftsklimaeffekt eller at den vil ramme distriktene, så har De Grønne et forslag til løsning til finansminister Jensen: Innfør en høyere flyavgift, men med lav eller ingen avgift i distrikts-Norge, hvor gode alternativer mangler.

- Ikke Venstres primærforslag Siv Jensen har tidligere sagt til Dagbladet at Frp har «akseptert» avgiften som en del av budsjettforliket, og at det ikke var en del av regjeringens budsjettforslag.

Men Venstre har igjen påpekt at det er feil at avgiften kom på plass i 12. time under budsjettforhandlingene, og tilbakeviser at det var Venstres primærforslag.

- Sannheten er at modellen kom fra regjeringen fordi Frp ikke ønsket økte avgifter på fossilt drivstoff. Da må vi også forvente at modellen fra regjeringen er gjennomtenkt og kvalitetssikret. Vi har selv en miljøavgift på flyreiser i vårt alternative statsbudsjett, men regjeringen la fram et annet alternativ. Vår modell ville verken ha vært potensielt konkurransevridende eller EØS-stridig, og det ville utvilsomt ha vært en miljøavgift, sa Venstres Terje Breivik til Dagbladet tidligere i år.