KRITISERER ERNA: - Det er dårlig for landet som ikke får et budsjett, men det er også et uttrykk for svakt lederskap fra statsministerens side når hun ikke klarer å forene regjeringspartiene og samarbeidspartiene, sier Jonas Gahr Støre.  Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
KRITISERER ERNA: - Det er dårlig for landet som ikke får et budsjett, men det er også et uttrykk for svakt lederskap fra statsministerens side når hun ikke klarer å forene regjeringspartiene og samarbeidspartiene, sier Jonas Gahr Støre.  Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer

Statsbudsjettet

Jonas ut mot Erna: - Svakt lederskap

Jonas Gahr Støre mener Erna Solberg gjør en for dårlig jobb med å forene Høyre, Frp, KrF og Venstre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi ser nå at den borgerlige spriken blir tydeligere. Dette er fire partier som setter frister som de systematisk bryter, én etter én, sier Jonas Gahr Støre om de pågående budsjettproblemene på borgerlig side.

I utgangspunktet skulle Høyre, Frp, Venstre og KrF bli enige om en budsjettavtale søndag 20. november, for at finanskomiteen skulle rekke å legge fram en samlet innstilling.

Lørdag 19. november ble det klart at partiene ikke kom til å bli enige innen den tid, og forskjøv fristen til torsdag.

Det ville gitt finanskomiteen mulighet til å levere en tilleggsinnstilling, men nå sier både KrF og Venstre at også den fristen trolig vil ryke.

- Det er dårlig for landet som ikke får et budsjett, men det er også et uttrykk for svakt lederskap fra statsministerens side når hun ikke klarer å forene regjeringspartiene og samarbeidspartiene, sier Jonas Gahr Støre til Dagbladet.

- Men også Jens Stoltenberg opplevde samarbeidsproblemer da han ledet den rødgrønne regjeringen?

- Politisk debatt og strid hører hjemme i politikken, men de leverte budsjetter i tråd med fristene.

- Spill og spekulasjoner

Tina Bru svarer på kritikken på vegne av Høyre. Hun mener kritikken fra Støre ikke henger på greip.

- Vi jobber for å skaffe landet et godt budsjett som sikrer flere arbeidsplasser og bedre velferd, og det tror jeg ingen er i tvil om. Så får Arbeiderpartiets leder bruke tiden på spill og spekulasjoner, sier Bru.

Også hun minner om utfordringene Arbeiderpartiet møtte i den rødgrønne regjeringen:

- Kanskje skyldes uttalelsene at Gahr Støre har så liten erfaring fra Stortinget og komitéarbeid at han ikke forstår budsjettprosesser for en mindretallsregjering. Ap forhandlet jo alltid på bakrommet med de andre partiene da Gahr Støre var statsråd i en flertallsregjering.

Hun benytter også anledningen til å kritisere Arbeiderpartiets klimapolitikk:

- Jeg vil bare minne om at Ap allerede i klimaforliket fra 2008 ble presset til å være med på et vedtak om at «bilavgiftene skal brukes til å bidra til å få en mer miljø- og klimavennlig bilpark». Dette løftet ikke Gahr Støres rødgrønne regjering en finger for å få til, og det måtte et ikke-sosialistisk flertall til for å få til dette skiftet som vi nå gjennomfører. Under den rødgrønne regjeringen ble det satt rekord i antall dieselbiler på biler på veiene, under vår regjering er det satt rekord i antall el-biler.

Bru kritiserer altså Aps klimapolitikk, til tross for at Zero i november uttalte at Ap's alternative budsjett for 2017 er mer offensivt enn regjeringens forslag til statsbudsjett.

- Det vil være umulig for Venstre å gå med på noe som er dårligere enn dette. Arbeiderpartiet er mer offensive enn regjeringen på den såkalte bilpakka når det gjelder å gjøre fossile biler og diesel dyrere, og å øke innblandingskravet for biodrivstoff, sa Zero-leder Marius Holm til Dagbladet da Ap la fram sitt alternative budsjett tidligere i november.

Omstridt bilpakke

Onsdag ettermiddag er det fortsatt avstand mellom de borgerlige partiene i budsjettforhandlingene. Venstre har tidligere sagt at det må gjøres endringer i den såkalte «bilpakka», eller at budsjettet må føre til større kutt i klimagassutslipp, dersom Venstre skal kunne skrive under på en budsjettavtale.

«Bilpakka» inkluderer blant annet økte drivstoffavgifter, kutt i bompengeavgift på riks- og fylkesveier og redusert årsavgift.

Men i løpet av tirsdagen rakk flere sentrale Frp-ere, deriblant Hans Andreas Limi, å slå fast at den såkalte «bilpakka» ikke skulle røres.

- Ingenting er låst

Trine Skei Grande deler ikke den oppfatningen.

- Vi er ikke enige om noe før vi er enige om alt. Jeg tror Frp gjør lurt i å ikke gjenta ultimatum i denne delen av prosessen. Vi er ikke enige om budsjettet ennå, og da er ingenting låst, sa Venstre-lederen til Dagbladet i går.

Etter det Dagbladet forstår jobbes det med alternative løsninger som gjør at «bilpakka» kan bli stående, men at en budsjettavtale fortsatt vil kunne gi reduserte klimagassutslipp.

Som Dagbladet tidligere har skrevet er en flat C02-avgift blant tiltakene som står høyest på Venstres ønskeliste.

Saken oppdateres.