Jorda sneies nesten av asteroide i dag

Passerer innenfor banen til mange satellitter. Se animasjon her.

Rundt 8000 såkalte jordnære objekter er identifisert, og av og til sneier en av dem ubehagelig nær jorda. Bildet, tatt av ESAs kometjegersonde Rosetta, viser asteroiden Lutetia. Foto: AP Photo/ESA/SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): En asteroide på størrelse med en minibuss passerer ekstremt nærme jorda på mandag, men det er ingen fare for at den vil treffe oss, sier astronomer.

På sitt nærmeste klokka 19.00, norsk tid, er asteroiden 2011 MD magre 12 000 km over kysten av Antarktis. Dette er bare 0,05 ganger så langt unna som månen, og godt innenfor banen til blant annet GPS-satellittene (se animasjon nederst i saken). Sjansene for en satellittkollisjon er imidlertid forsvinnende små.

Den lille asteroiden, med en estimert diameter mellom seks og 14 meter, får banen kraftig forstyrret av jordas relativt sett enorme tyngdekraft og «blir snudd rundt og nesten sendt tilbake til der den kom fra», påpeker planetforsker Pasquale Tricarico ved Planetary Science Institute.

Astronomer sier at analyser av banen viser «ingen sjanser for at den vil vil treffe» jorda, men konsekvensene ville i motsatt fall bare blitt et enestående fyrverkeri når den brant opp i atmosfæren. Asteroiden er altfor liten til at den utgjør noen fare.

- Steinasteroider med en diameter på under 25 meter går i stykker i jordatmosfæren, og vil ikke føre til ødeleggelser på overflaten, melder NASAs Asteroid Watch.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger