Rundt 8000 såkalte jordnære objekter er identifisert, og av og til sneier en av dem ubehagelig nær jorda. Bildet, tatt av ESAs kometjegersonde Rosetta, viser asteroiden Lutetia. Foto: AP Photo/ESA/SCANPIXVis mer

Jorda sneies nesten av asteroide i dag

Passerer innenfor banen til mange satellitter. Se animasjon her.

(Dagbladet): En asteroide på størrelse med en minibuss passerer ekstremt nærme jorda på mandag, men det er ingen fare for at den vil treffe oss, sier astronomer.

På sitt nærmeste klokka 19.00, norsk tid, er asteroiden 2011 MD magre 12 000 km over kysten av Antarktis. Dette er bare 0,05 ganger så langt unna som månen, og godt innenfor banen til blant annet GPS-satellittene (se animasjon nederst i saken). Sjansene for en satellittkollisjon er imidlertid forsvinnende små.

Den lille asteroiden, med en estimert diameter mellom seks og 14 meter, får banen kraftig forstyrret av jordas relativt sett enorme tyngdekraft og «blir snudd rundt og nesten sendt tilbake til der den kom fra», påpeker planetforsker Pasquale Tricarico ved Planetary Science Institute.

Astronomer sier at analyser av banen viser «ingen sjanser for at den vil vil treffe» jorda, men konsekvensene ville i motsatt fall bare blitt et enestående fyrverkeri når den brant opp i atmosfæren. Asteroiden er altfor liten til at den utgjør noen fare.

- Steinasteroider med en diameter på under 25 meter går i stykker i jordatmosfæren, og vil ikke føre til ødeleggelser på overflaten, melder NASAs Asteroid Watch.

Det skal i teorien være mulig å se 2011 MD med et moderat stort amatørteleskop fra enkelte steder i timene før passeringen, men i praksis svært vanskelig. Den vil være rundt 250 ganger mindre lyssterk enn de svakeste stjernene som er synlige for det blotte øye.

U-SVING: Asteroidens bane blir kraftig forstyrret av nærkontakten med jordas tyngdekraft. Grafikk: NASA/JPL Near Earth Object Program Vis mer

- Du trenger et utmerket stjerneatlas. Og siden den beveger seg svært fort, trenger du de siste dataene fra Minor Planet Center for å spore den presise kursen mot bakgrunnstjernene, lyder rådet fra Space.com.

Asteroiden ble funnet av Lincoln Near Earth Asteroid Research (LINEAR) som jakter potensielt truende jordnære objekter - såkalte NEO-er - med bakketeleskoper i den amerikanske delstaten New Mexico. Denne ble oppdaget på onsdag, bare fire dager før den nesten sneier jorda.

- Oppdagelsen viser at vi må bli bedre til å identifisere mulige asteroidetrusler, og investere mer tid og penger i prosjekter som LINEAR. Jo mer tid vi har, dess større er sjansene for at vi greier å gjøre noe med de, skriver astronom Mark Thompson i en artikkel på Discovery Space.

Det finnes rundt 8000 kjente NEO-er, og slike nærpasseringer skjer i gjennomsnitt hvert sjette år. Mandagens blir den femte tetteste noensinne registrert, ifølge en oversikt utarbeidet av Minor Planet Center ved Den internasjonale astronomiske union (IAU).