Journalister på oppdrag for hemmelige tjenester

Dagsrevyens medarbeider Lars-Jacob Krogh fikk en gang i 1980-årene fri fra jobben i NRK for å dra til Wien på oppdrag for de hemmelige tjenester. En tidligere CIA-offiser, James A. Everett, forteller at han har rekruttert norske journalister til samarbeid med CIA.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

En tidligere CIA-offiser, James A. Everett, forteller at han har rekruttert norske journalister til samarbeid med CIA.

Dette er to av historiene Bjørn Nilsen og Finn Sjue forteller i boka «Skjult dagsorden. Mediene og de hemmelige tjenestene», som utgis av Universitetsforlaget og lanseres i morgen.

De to forfatterne setter kritisk søkelys på det samarbeidet som mange norske journalister og redaktører har hatt med de hemmelige tjenester i etterkrigstiden.

Nytt om NRK

Mye i boka er kjent fra før, blant annet fra Lund-kommisjonens rapport og fra bøker som tidligere er utgitt. Bjørn Nilsen og Finn Sjue bringer nye opplysninger, særlig om forholdet mellom de hemmelige tjenestene og NRK-medarbeidere.

I tillegg forsøker de å gi en samlet framstilling av temaet, og å trekke grensen mellom presseetisk akseptabelt og uakseptabelt spill og samspill.

Lars-Jacob Kroghs tur til Wien er blant de kontakter som etter forfatternes mening ikke kan aksepteres av en journalist. Heller ikke at daværende kringkastingssjef Bjartmar Gjerde ga Krogh tillatelse til å utføre dette oppdraget, etter at programredaktør Eivind Otto Hjelle i Dagsrevyen først hadde sagt nei.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer