Journalistlaget kritiserer Nettavisen

Norsk Journalistlag kommer med kraftig kritikk av Nettavisen for å ha laget en direkte lenke fra en nyhetsartikkel til en reklameside. Dette bryter med pressens etiske retningslinjer i «tekstreklameplakaten», skriver Aftenposten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En lenke fra en artikkel i Nettavisen om utsolgte Syden-turer ble koblet til en reiseoperatørs hjemmesider. Det første leseren får vite der er hvor enkelt det er å bestille feriereiser via internett.

- Denne automatikken er helt forkastelig. Det skal være et tydelig skille mellom redaksjonelt stoff og reklame. Disse reglene er de samme både for trykt og annen presse, sier leder Diis Bøhn i Norsk Journalistlag til Aftenposten.

Redaksjonssjef Ingvild Jensen i Nettavisen lover å fjerne reklamelenken.

- Vi må skjerpe oss. Lenken skal straks fjernes, for vi følger selvfølgelig de reglene som finnes, sier hun.

Nettavisen mener imidlertid at de har sin fulle rett til å legg ut lenker til omtalte kilder eller produkter.

- I de tilfeller der det er relevant informasjon å hente for leseren, legger vi vanligvis ut lenker fra artikkelen, sier Jensen.

(NTB)