Jubler for rikingbane

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Knapt har Christian Ringnes skålt ferdig for «Mamma Mia»-premiere på sitt nyrestaurerte teater, Folketeatret i den gamle operapassasjen, før den geskjeftige investor, elegant antrukket med silketørkle, svinger seg igjen. Nå handler det verken om Abba, skulpturpark eller miniatyrflasker, men om luftige svev. Ringnes er villig til å bla opp 90 millioner for en gondolbane, noe som er en gammel oslodrøm. Taubanen skal frakte folk og turister fra Bjørvika opp Ekebergåsen og vips, til selveste Ekebergrestauranten med tilhørende feminin skulpturpark. Og hvem eier så kvinnekroppene og restauranten? Ja, nettopp.

Men byrådsleder Erling Lae er bare glad.

– Min første reaksjon var: Så fint! Da øker muligheten for at vi får bygget gondolbanen. Men jeg merker meg at Ringens også sier at skulle noen andre komme på banen, kan han godt tenke seg å slippe.

– Er det aktuelt for Oslo kommune å komme på banen?

–Det er mulig, men det vil altså koste oss 90 millioner. Det er penger som vi heller vil bruke på det nye Munch- og Stenersenmuseet.

– Hvor skal svevebanen ende der oppe i Ekebergåsen?

– Endepunktet ble regulert inn i planen som bystyret vedtok for sju år siden. Det ligger nord for; overfor restauranten, omtrent der Edvard Munch sto da han lot seg inspirere til å male «Skrik».

– Altså et steinkast unna spisestedet til Ringnes?

– Overfor, som sagt.

– Hvor lang tid vil spaserturen fra gondol til tallerken ta?

– Omtrent som fra Holmenkollen stasjon til Holmenkollen restaurant, tipper jeg. Litt lenger enn til restauranten på Ulriken i Bergen.

– Kommer det et høyt gondoltårn i Bjørvika?

– Om det blir en ett høyt tårn eller to litt mindre, blir en drøfting. På tre minutter vil man kunne forflytte 10-15000 nye beboere fra Bjørvika og Bispevika opp til grøntområdene på Ekeberg. Det nye sentrum knyttes sammen med det grønne Oslo. Det vil gjøre de nye boområdene mer attraktive for barnefamilier.

– Christian Ringnes er kreativ. Det skal han ha. En svevebane fra Munch-museet og operaen, Oslos nye, store turistattraksjoner i Bjørvika, direkte opp til investorens egen restaurant og park, det må være tidenes kupp?

– Nei, men det ville det derimot ha vært hvis det var Ringnes som hadde fått kommunen til å finansiere alt. Bystyret hadde bestemt hvor banen skulle gå lenge før restauranten ble gjenåpnet.

– Rike investorer får fritt spillerom til å sette sitt bumerke på byen, bare de har initiativ og penger nok?

– Det er altså ikke Ringnes som har funnet på gondolbanen. Han vil heller ikke tjene personlig på det. Jeg vil føye til: Hva er galt hvis dette er bra for Ringnes hvis det er bra for 580000 innbyggere i Oslo? Skulle vi droppe banen fordi det er kommet en restaurant?

– Du har sans for mannen?

– Ja, han er en kapitalist og investor, men også idealist. Flere pengesterke folk burde ha tenkt slik.

– Oslo ønsker seg flere rike onkler?

– Vi tar våre utgifter selv, men vi blir ikke leie oss når rike mennesker også tenker på kultur og bidrar positivt til fellesskapet.

– Når svever Ringnes og du på deres første gondolferd?

– Det er vanskelig å si. Her spiller byggtekniske vurderinger og planer inn.

– Gondolen vil naturlig nok være pyntet med reklame for den sjenerøse sponsoren og maten hans. Kanskje et gondolportrett av Ringnes?

– Det kan jeg ikke tenke meg. Men det får vi ta når gondolene er her.

– Hvem blir husket lengst? Ringnes eller Lae?

– Munch.