Juice-satsing ble skviset

- Det har gått tregere enn planlagt og kostet mer penger, men nå får vi massevis av kontrakter og lanserer nye produkter, sier hovedeier Harald Dahl i Freshco.

KUTTET VERDIENE: Hovedeier Harald Dahl i Freshco har stilt opp med mer kapital til juicesatsingen, men ikke uten at kursen er kuttet kraftig fra tidligere. Foto: Iván Kverme / Finansavisen
KUTTET VERDIENE: Hovedeier Harald Dahl i Freshco har stilt opp med mer kapital til juicesatsingen, men ikke uten at kursen er kuttet kraftig fra tidligere. Foto: Iván Kverme / FinansavisenVis mer

(Finansavisen): Da Essentially og Juiceriet slo seg sammen til Freshco, og gjorde store investeringer i helautomatiserte tappelinjer for kaldpresset juice, manglet ikke optimismen. Nå er verdiene skviset med 75 prosent.

- Konkurransen ble tøffere da alle skulle importere hver sin dårlige kaldpressede juice fra Nederland eller Portugal. Vi var ikke flinke nok til å fortelle at vi hadde fersk, kaldpresset juice fra Norge, sier Harald Dahl.

- Det gjorde at det har kostet 10 millioner kroner mer enn planlagt og håpet og det har tatt lengre tid. Det er klassisk, men slik er business. Vi må stå gjennom det, så blir det bra til slutt, sier Dahl.

Tapte på Brødboksen

Selskapet omsatte i 2017 for 16,6 millioner og satt igjen med et underskudd på drøyt 10 millioner. På denne tiden i fjor håpet Dahl på plussresultat for 2018, til tross for at konkursen i Brødboksen innebar en omsetningssvikt på 6 millioner og et direkte tap på nærmere én million.

- Vi hadde en omsetningsvekst på 20 prosent i fjor, men ville vært over 50 prosent uten konkursen i Brødboksen, sier Dahl.

Selskapet investerte 18 millioner kroner i en maskin de er alene om i Norge, men har ikke fått full uttelling av den.

- Vi håpet å leie ut kapasitet, men har ikke klart å få nok produksjon til å fylle kapasiteten som følge av at det tar tid å få alle godkjennelser før produkter kan leveres til markedet, sier Dahl.

Ettersom all kapital har gått til juicepressen har investeringer i mer effektiv matproduksjon som salater og annet måttet vente.

- All produksjon av mat har vært mer arbeidskrevende. Det gir lavere marginer i påvente av mer effektiv produksjon. Det er litt som høna og egget, sier Dahl.

Fra 800 til 200

Sammen med styreleder Jens Rugseth og Trond Syversen har Dahl åpnet lommeboken når Freshco har hatt behov for mer kapital. Det hadde selskapet i fjor, og det har de hatt også i år.

Men svakere utvikling enn planlagt har gjort noe med prisingen. I fjor kom investorer som Bjørn Braathen og Karl Erik Krefting inn som investorer til en prising av aksjene på 800 kroner stykket.

- Senere har gründere måttet selge seg ut, og noen er blitt stående igjen og måttet ta ansvar. Da blir kursen lav, sier Dahl.

For nå er kursen kuttet til bare 200 i det Rugseth, Dahl og Syversen har gått inn med 7 friske millioner til en prising på bare 15 millioner før penger.

- Vi har en bra utvikling og får mange nye kontrakter hele tiden. Markedet er voksende, og jeg er optimist. Vi har doblet omsetningen de seneste seks månedene, sier Dahl.

- Vi har gått fra å produsere 3-400 juice om dagen til at vi i februar solgte 100.000 juice, sier Dahl som håper selskapet er på plussiden i andre halvår i år.

Selskapet er inne med sine kaldpressede juicer i blant andre 7-Eleven og Narvesen. I tillegg har de white label-produksjon for Bama og andre aktører samt er med på Schibsteds satsing på Morgenlevering. Nylig kjøpte selskapet opp Oslo Coldbrew for knappe 2 millioner for å få en fot innenfor kaldbrygget kaffe og te.

Flere økonominyheter:

Én tabbe kostet selskapet 500 millioner
- En «reality check» som kan utløse børsfall