Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Jukser med sikkerheten?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

VG har de siste dagene avslørt hvordan SAS med viten og vilje har omgått sine egne sikkerhetsbestemmelser, angivelig for å spare penger. Det har skjedd ved at sikkerhetssjekker utført på kveldstid den ene dagen er loggført etter midnatt den neste. På den måten har mange fly blitt kontrollert hver annen dag, istedenfor hver dag, som bestemmelsene krever. Spesielt urovekkende er det at det er ei avis og ikke luftfartsmyndighetenes tilsynsorganer som oppdager den systematiske framdateringen. Det vitner om en kultur som straffer påpekning av regelbrudd istedenfor å applaudere dem. Det er imidlertid betryggende at statsråd Torild Skogsholm tar tak i saken. Dagen etter avsløringen forlangte hun full gjennomgang av rutinene for sikkerhetssjekken. Som øverste ansvarlige for luftfarten er dette hennes soleklare ansvar. Hennes uttalelser tyder på at hun er på sporet av det egentlige problemet. «Ingen skal føle seg truet av sanksjoner når de melder ifra,» sier hun. Og føyer til: «Dette er ikke angiveri, det handler om sikkerheten til folk i lufta.» Men som øverste ansvarlige påhviler det også Skogsholm et ansvar for å påse at den knallharde konkurransen om passasjerene ikke går utover sikkerheten. Flyselskapene leter med lys og lykte etter muligheter for å spare kostnader. Passasjerene merker dette ved at billettene blir billigere, men også ved at servicen om bord er mer sparsommelig. Litt mindre plass til beina og enklere bevertning er en pris de fleste er villig til å betale for å komme seg billig fram og tilbake. Men ingen vil tolerere den minste slark i sikkerhetsrutinene. Det er skummelt nok å fly, om vi ikke skal føle oss usikre på om flyet har vært gjennom en omfattende teknisk sjekk etter siste tur. Flyselskapenes første bud må være å skape en god samarbeidskultur som belønner respekt for sikkerhet og kvalitet. Istedenfor å straffe folk som sier fra om kritikkverdige forhold bør sjefer, som ikke oppmuntrer til åpenhet og god internkontroll, få sparken. De er opplagt en større fare for passasjerene og selskapets renommé enn de som går til pressen med sin bekymring.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media