Jul her og der

I det religiøse Russland var det kommunistene som reddet julen fra det kommersielle helvetet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ST. PETERSBURG (Dagbladet): En norsk nisse er sendt til Russland for å selge norsk jul, og småbyen Drøbak, som turistprodukt til reisekåte russere. Gamleordfører Bjørn Loge har nettopp vært i Moskva og St. Petersburg og møtt entusiastiske russiske barn i et særegent drøbaksk nissediplomati. For i Drøbak er nisser blitt penger. Mye penger. Bedre kan neppe forskjellen på norsk og russisk julefeiring illustreres. For mens jula i Norge er et ellevilt, kommersielt kjøpesirkus, er julen i Russland en religiøs høytid. Her er det nyttår som er ellevill fest med storslått gavedryss.

Djed Moroz heter den russiske julenissen. Det betyr Fader Frost, og nissen har strengt tatt ikke noe med jula å gjøre. Han har riktignok de samme røtter som den norske, europeiske og amerikanske julenissen, nemlig St. Nikolas. Han var en biskop fra 300-tallet som reddet jomfruer fra prostitusjon ved å kaste skinnposer med penger ned pipa til husene med de fattige jomfruene, slik at pappaene ikke trengte å selge sine døtre til byens horehus. Derfor er den moderne nissen den snille velgjører som kommer ned gjennom pipa med en sekk fylt med gaver. Han redder kanskje ikke jomfruer, men han er barnas beste venn.

Men mens den hellige Nikolas ble gjenstand for det som neppe kan kalles noe annet enn kommersiell avgudsdyrkelse i Vesten, ble båndene til kirken kuttet av den russiske revolusjonen i 1917. I Sovjetunionen var religion opium for folket. Den allerede populære julenissen kunne ikke ha noe med den religiøse høytiden å gjøre. Han ble løsrevet fra julen, og ble det mer kjønnsløse og verdinøytrale Djed Moroz, Fader Frost. Og et russisk juletre er ikke juletre, det er nyttårstre.

Men som Djed Moroz klarer den russiske nissen seg godt. Prognoser viser at nyttårshandelen i Russland vil øke med 12 prosent fra i fjor, til tross for finanskrisa. For russere snur ikke på shillingen hvis de først har den i hånda. Og russere vet bedre enn nordmenn at den største gaven er å gi, og ikke å få.

Men som kirkelig figur er St. Nikolas viktig i Russland. Han er en av de helligste helgener i den russiske kirken, og er avbildet på en rekke ikoner. Nikolas er kalt mirakelmakeren, og hvis du ber ved hans ikon i en russisk kirke, så skal han altså være i stand til å utføre mirakler. For også sånn likner Nikolas på vår nisse, de er begge bra på mirakler og man kan få det man ønsker seg.

I Drøbak – der det knapt nok er snø lenger om vinteren – har altså det mirakel skjedd at noen oppfatter badebyen som julenissens hjemby.

Det er selvsagt noe tøv, og ikke noe annet enn en god forretningsidé. Nettopp det, en forretningsidé.