Julas flaueste drittpakke

Årets flaueste julepakke er sendt fra Telenor til fredsprisvinner Yunus.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

AFTENPOSTEN har i dagens utgave tatt jobben som et litt for ivrig postbud med fortellingen om hvordan fredsprisvinner Muhammad Yunus visstnok truet Telenor i forkant av sist ukes Nobel-utdeling.

Ifølge avisa sendte Yunus et brev til Telenor der han fortalte de norske forretningssjefene hva de burde gjøre i forbindelse med partenes samarbeid i mobilselskapet Grameenphone. I brevet fulgte det med et utkast til pressemelding som Telenor kunne bruke i det de solgte seg ut av forretningen til fordel for nobelprisvinnerens hjelpeinteresser.

Skjønt detaljene om hvem som pakket inn hva i hvilket papir, er egentlig ikke det vesentlige hverken i eller bak denne styrte avisreportasjen.

Bare lærdommen om at det aldri er smart å sende drittpakker til seg selv.

FOR DAGENS Aftenposten-oppslag med avsløringen om hvor utspekulert Muhammad Yunus er i forsøket på å kunne få mer penger til hjelpevirksomheten sin på bekostning av Telenor og vårt felles overskudd, avslører bare oss selv.

Hvilken liksom-verden er det vi plasserer fredsprisvinnerne i?

Aftenpostens reportere og tittelmakere synes for eksempel at det er et stort poeng at Yunus har brukt betalte PR-rådgivere til å jobbe med å få viljen sin i tvisten med Telenor. \'Styrt PR-kjør mot Telenor\' lyder dagens 1.side oppslag. Er ikke en slik PR-styring like naturlig for en bank i Bangladesh som for hvilken som helst million -eller milliardforretning her hjemme?

TELENOR SITT bidrag til innpakningen er betydelig. I reportasjen får vi være med på alle forberedelsene. Vi får høre hvordan Telenor varslet både regjering og UD-representanter om fredsprisvinnerens skumle planer, og at de selv påla seg munnkurv fordi de ikke ville ødelegge for fredsprisfeiringen.

DRITTPAKKE: Dagens Aftenposten tar for seg fredsprisvinner Yunus og hans kampanje mot Telenor.
DRITTPAKKE: Dagens Aftenposten tar for seg fredsprisvinner Yunus og hans kampanje mot Telenor. Vis mer

Det er her det skurrer enda mer enn i Aftenpostens noe gammelmodige dekning av butikkforbindelsene mellom siviliserte nordmenn og ustyrlige bankeiere fra U-land. For mens avisa under den noe partiske tittelen \'Råkjøret fortsetter\' forteller om Yunus planer om å presse Telenor videre ved å bruke storfolk som Bill Clinton, Kofi Annan og Jaques Chirac, forteller Telenors bidrag til reportasjen bare om selskapets egen moralske maktesløshet.

FOR SELV om Telenor-ledelsen altså visste hva som kom i forbindelse med fredprissermonien, klarte de å rote seg inn i feilinformasjon til Stortinget pluss en saksframstilling som tjener en av Norges flotteste bedrifter til liten ære.

Akkurat det har ingen ting med PR-rådgivning å gjøre.

Det gjelder bare egen forretningsmoral; den etikken som ikke kan pakkes vekk hverken i jule -eller avispapir.

POENGET med Nobels Fredspris er jo nettopp å gi prisvinnerne sjansen til å løfte fram budskapet sitt. Hvis Muhammed Yunus synes Telenors manglende oppfyllelse av intensjonsavtalen bak deres felles mobilselskap hindrer den store hjelpesaken hans, skal han selsagt bruke all kraft rundt prisen til å få fram det budskapet.

Det er jo et slikt trøkk vi nordmenn klapper for hver gang vi fordeler millioner og oppmerksomhet fra Nobels dynamittfond.

Vanligvis er det angrepene mot andres dårlige etikk vi klapper for. Denne gangen er sprengkraften gått rett i fleisen på vår egen forretningsmoral.

Med denne flaue avisreportasjen ser det ut som om vi trenger enda sterkere virkemidler for å forstå hvor liten moralsk ære det lille fredsprislandet vårt sitter tilbake med etter prisen til Muhammad Yunus.

Julas flaueste drittpakke