- Julehandel er terapi

- Shopping er en mental prosess som hos mange kan ta bort indre smerter og gi en slags følelse av å være i Lykkeland. Derfor benytter mange psykologer nettopp shopping som terapi, sier amanuensis Trond Blindheim ved Norges Markedshøyskole.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Blindheim er i ferd med å avlegge doktorgrad i forbrukeradferd og bygger sine utsagn på amerikansk og norsk forskning.

Ifølge Blindheim er 30 prosent av oss fornøyde med såkalt imaginær handling i utstillingsvinduene. Det vil si at vi ikke kjøper oss til bedre humør, men nøyer oss med å drømme oss vekk foran utstillingsvinduene.

Tre av fire såkalte vindusshoppere er kvinner.

- Kvinner liker ikke nødvendigvis handling best fordi de er kvinner, snarere på grunn av kjønnsrollemønsteret, sier Blindheim

Bedre føre var

Den moderne julens høydepunkt behøver ikke være gaveåpningen rundt juletreet, sier Blindheim.

- Snarere er selve handleturen og drømmetilstanden forut, høydepunktet for mange. Etter at pakkene åpnes, rundes det hele av med gleden over alt man har fått. Det kristne aspektet blir byttet ut med et materielt syn. Himmelriket er fremdeles et vakkert sted, men satt på spissen er det et kjøpesenter hvor Gud er senterleder, sier Blindheim til Dagbladet.

I en undersøkelse blant tenåringer, svarte hele 74 prosent at shopping var deres favorittaktivitet på fritida.

- Dette kom foran alt annet, som idrett, frimerkesamling og annet tidsfordriv, sier Blindheim.

Blindheim bruker seg selv som eksempel. Han elsker å gå i musikkforretninger og lete etter musikk, men han kan gjerne gå rundt i flere timer før han bestemmer seg for å kjøpe en CD.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forskningen viser at han slett ikke er alene.

Blindheim mener vi lever i en materiell verden:

- Mange føler lykke ved å være passive varekonsumenter. Dette er nødvendigvis ikke heldig, men det er slik virkeligheten er.

Dette bildet understrekes, mener Blindheim, av TV, hvor han mener mange nyhetsopplesere bruker mer tid under hårføneren enn med manusskriptet.

Selvbedrag

- På en måte kan vi si at reklamefolk er vår tids terapeuter, de hjelper oss med selvbedraget. Vi leser i glorete reklamebrosjyrer og drømmer oss bort i ukeblader. I reklameverdenen er det så fint og flott at til og med menstruasjonsblod er kongeblått. Og hva gjør folk når det oppstår kriser i ekteskapet? Jo, de pusser opp badet, kjøper ny bil og drar på ferie, sier Blindheim.

I doktoravhandlingen peker han også på at selve nytteverdien av varene folk kjøper, er mindre interessant enn den gleden forbrukeren har av å eie varen.

Noe av grunnlaget for den materialistiske livsstilen, mener Blindheim vi legger når vi oppdrar barna. Blant annet fordi begge foreldrene jobber.

- Barna er i barnehagen og tid er mangelvare. I gamle dager gikk folk tur i skogen. I dag går de tur fra butikk til butikk i kjøpesentra.

<B>Ungdom shopper som aldri før</B>