Juryens dom

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nissan Maxima, Saab 9000 og Volvo 850 ble finalebilene i Dagbladets store biltest. Vurdert av juryen like mye ved daglig bruk som under en fellestur der bilene ble utsatt for de samme påkjenningene. Med store og små i baksetet - til og fra barnehage, selskap og fest. Da juryen samlet seg etter flere uker med de tre finalebilene, ble dette konklusjonen: PÅ VEIEN Nissan Maxima er lettkjørt og må kjøres på en annen måte enn mange andre biler. Bilen er USA-inspirert, og det betyr at styringen nesten blir for lett. Man føler knapt noen veikontakt. Styringen blir upresis, særlig på svingete norske veier. Bilen har myk fjæring, og er absolutt laget for å være komfortabel på langturer. En drøm å kjøre på motorvei. Men kjørefølelsen er altså ikke alltid like bra. Saab 9000 er bilen for den som liker å kjøre bil. Den har utrolig presis styring. Bilen er den beste å kjøre både i bytrafikk og på landeveien. Den nye lavturbomotoren er en nytelse. Den gir bilen godt med krefter, og er meget kultivert. Her er det ikke snakk om turbo som plutselig slår deg i nakken, men snarere en motor som har krefter nok hele tida. Motoren passer som hånd i hanske til bilens kjøreegenskaper. Man får lyst til å kjøre Saab 9000 - mil etter mil. Saab er imidlertid den dårligste å rygge med. Bakpartiet på bilen er for høyt, og bakvinduet for lite på grunn av kombimuligheten. Volvo 850 fortjener en betydelig bedre motor enn den 2,0 literen på 126 hk som bilen fikk for å være konkurransedyktig etter at bilavgiftene ble endret. Den er bilens svakhet i dag. Knapt i noen annen bil i klassen må man skifte så ofte gir som i Volvo 850 med 2,0 liters motor. Bilen gir derimot god veifølelse. Det er lite støy fra motor og drivverk. · Konklusjon: 1) Saab 9000 2) Volvo 850 3) Nissan Maxima PLASS OG KOMFORT FORAN Nissan Maxima er meget romslig innvendig. Bilen gir virkelig storbilfølelse, og man sitter høyt med god sikt i alle retninger. Innredningen er amerikansk preget. Instrumentene er godt atskilt. Seter og innredning virker noe billig. Det som skal se ut som tre, er i plast - og det synes lett. Saab 9000 har bedre seter og komfort enn man finner i det beste møblementet hjemme. Hver detalj er gjennomtenkt. Instrumentene er som i en flycockpit, de sitter foran føreren i en liten halvsirkel. Enkelte viktige knapper og instrumenter er imidlertid skjult bak rattet - og det er dårlig. Innredningen kan virke noe gammeldags, men er stilig. Saab 9000 gir et eksklusivt inntrykk. Volvo 850 trenger en kraftig fornyelse innvendig. Bilen er uten form og linjer, og virker i dag som en «taper» sammenliknet med de andre i testen. Alt er hardere og stivere, og man savner komfortfølelsen Alt er så snusfornuftig. En fornyelse er visstnok på vei i den nye versjonen som kommer for 1997. · Konklusjon: 1) Saab 9000 2) Nissan Maxima 3) Volvo 850 PLASS OG KOMFORT BAK Nissan Maxima er best i baksetet. Der er det mer enn god nok plass. Tre voksne sitter meget godt, og sikten forover er utmerket. Man har romfølelsen, og selv de aller minste barna trives i baksetet på Maxima. Saab 9000 er en toseter bak, der voksne sitter godt. Men med tre i baksetet sitter personen i midten vondt. Setene er ikke barnevennlige. Saab har størst bagasjeplass. Volvo 850 er barnas favoritt bak. Der sitter man høyt og på harde seter som gjør at selv de aller minste har god sikt i alle retninger. Fra barnesetet ser man ikke bare inn i nakkestøttene foran - men har kontakt med dem i forsetene. Konklusjon: 1) Nissan Maxima 2) Volvo 850 3) Saab 9000 FOR ELDRE Nissan Maxima er den lettkjørte og de eldres favoritt. Bilen krever lite forkunnskap. Man kan bare sitte der i time etter time og holde i rattet. Bilen går nesten lydløst, og er lett å rygge med god sikt til bilens fire hjørner. Saab 9000 er bilen for dem som er glad i å kjøre bil. Bilen er den klart beste å kjøre i mørke, med utrolig fint instrumentbord med klare fargesymboler. Saabens instrumentbord er best i verden i mørket - det betyr sikrere kjøring. Volvo 850 er meget lettkjørt, og ikke minst er bilen lett å rygge og parkere. Bilen er lett å få i revers. Men den krever oftere girskifte enn de andre bilene. · Konklusjon: 1) Nissan Maxima 2) Volvo 850 og Saab 9000 SIKKERHET Alle bilene er sikre. Men Volvo er eneste med sidekollisjonsputer som standard - det er en meget stor fordel. · Konklusjon: 1) Volvo 850 2) Nissan Maxima og Saab 9000 ØKONOMI Nissan Maxima bruker mest bensin i bykjøring - minst på landeveien. Det usikre med Nissan Maxima er hvor populær bilen er som bruktbil. Nissan er ikke mest kjent for sine prestisjebiler. Vi tror neppe at takstmannen legger seg ned foran en Maxima, og sier at «dette er bruktbilen jeg drømmer om å få inn i salgshallen». Verditapet på bilen er usikkert. Saab 9000 har de siste tre åra hatt rekordstort verditap. Årsaken er at bilen nå selges til nettopris. Det betyr at kunden ikke får én krone i prisavslag. Ved denne endringen ble nye Saab 9000 billigere. Dermed raste også prisene på brukte Saab 9000. Vi tror neppe dette blir tilfellet i tida framover. Derfor kan man regne med at dagens nye Saab vil få et normalt verditap. Saab 9000 har alltid vært en ettertraktet bruktbil. Volvo 850 er bilen i klassen det lønner seg å eie. Verditapet har de siste åra vært meget lite. Men det spørs om dagens modell med den lille motoren blir like ettertraktet. Mest populær som bruktbil er Volvo 850 stasjonsvogn. Volvo 850 har det høyeste bensinforbruket på landevei. · Konklusjon: 1) Volvo 850 2) Saab 9000 3) Nissan Maxima KONKLUSJONEN Saab 9000 til topps Vinner er Saab 9000 - kjørebilen med de sikre egenskapene. Dette er en gamling med stil og komfort, som det er en gjennomført glede å sitte bak rattet i. Saab 9000 er like meget en perfekt langturbil som er fin bybil - hadde det bare vært noe lettere å se bakover fra førerplassen. Bilen har et utrolig stort og praktisk bagasjerom, og baksetet kan legges ned slik at man lett kan frakte en voksen sykkel inne i bilen. Innredningen er smakfull og luksuriøs, med spesielt gode seter. Bilen er ypperlig å kjøre i mørket. Saab er ingen bil som kjøpes av «alle og enhver». Det kreves å være litt indiviualist for å velge en Saab 9000. Mest av alt gir Saab en enorm kjøreglede.