FRYKTER: Generalsekretær Bjørn Arvid Kristiansen (t.h.) og stortingsrepresentant Ulf Leirstein frykter at liv kan gå tapt hvis ikke døve får etablert en nødmeldetjeneste med sms. Foto: Hanna Gjelsvik Berg/Dagbladet
FRYKTER: Generalsekretær Bjørn Arvid Kristiansen (t.h.) og stortingsrepresentant Ulf Leirstein frykter at liv kan gå tapt hvis ikke døve får etablert en nødmeldetjeneste med sms. Foto: Hanna Gjelsvik Berg/DagbladetVis mer

- Justisminister Grete Faremo feilinformerer

Døveforbund får støtte av Telenor på at nødmeldetjenesten ikke fungerer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Justisminister Grete Faremo skrev i svar til Stortinget at døve og hørselshemmede kan sende nødmelding via sms. Feil, sier Telenor.

- Det finnes i dag ingen nødmeldetjeneste som er basert på sms, hverken for døve/hørselshemmede eller normalt hørende, skriver Helge Alfsvåg, Telenors produktsjef for Tale & Data, i en fersk redegjørelse til Norges Døveforbund.

- Dagens praksis hvor vanlig 149 teksttelefon oppfattes og benyttes som en nødnummertjeneste, enten direkte eller via sms, gir grunn til bekymring, mener Alfsvåg.

Døve i livsfare
- Vår påstand er at justisminister Grete Faremo feilinformerer Stortinget og oss alle. Det er en alvorlig sak. Vi får håpe det var mot bedre vitende, sier generalsekretær Bjørn Arvid Kristiansen i Norges Døveforbund.

Han minner om at 700.000 er hørselshemmede her i landet, 5000 av dem er døve.

- Mange er eldre mennesker med sterkt behov for større trygghet i hverdagen hvis uhellet skulle være ute eller akutt sykdom skulle oppstå. Vi har hatt flere tilfeller der døve har vært i livsfare og ikke hatt mulighet til å sende nødmelding. Hvem tar ansvaret den dagen liv går tapt, spør Kristiansen.

Faremos svar
Stortingsrepresentant Ulf Leirstein (Frp) tok opp saken på vegne av Døveforbundet i et skriftlig spørsmål til justisministeren. I sitt svar henviser Grete Faremo til et brev fra Justisdepartementet til Norges Døveforbund i 2011, der det blant annet het:

«Som Døveforbundet kjenner til har Telenor siden 1984 drevet formidlingstjeneste for teksttelefonsamtaler fra funksjonshemmede, hovedsakelig døve. For disse brukerne er det etablert et separat nummer for nødmeldinger (1412) som gis prioritet ved formidlingssentralen.»

Uten prestisje
- Saken ble tatt opp i forbindelse med diskusjonen om samfunnssikkerheten, og jeg trodde at justisministerens svar innebar at nød-sms-tjenesten fungerer, sier Ulf Leirstein.
- Må si jeg er oppgitt over at vi skal holde på så lenge for å få til noe så enkelt, som vi har teknologi til. Beredskapen må fungere for oss alle. Dette handler ikke om politisk prestisje, ingen partier er imot å etablere større trygghet for døve og hørselshemmede, sier Leirstein.

Arrogant
I en mail til Dagbladet viser Justisdepartementet til Grete Faremos svar til Ulf Leirstein:
«Basert på den informasjon JD nylig har mottatt fra formidlingstjenesten for teksttelefoner foreligger muligheten for å sende SMS til 2080 fortsatt og det er også mulig å sende SMS til 149 fra Telenor/djuice-abonnement eller Telenors mobilnett.»

- Det er arrogant av statsråden å si at det finnes en midlertidig ordning, når den beviselig ikke fungerer. Sverige har etablert en nødmeldetjeneste for døve og hørselshemmede, så hvorfor ikke Norge, spør Bjørn Arvid Kristiansen i Norges Døveforbund.

- Det kan bli aktuelt å be justisministeren komme til Stortinget å redegjøre i spørretimen, sier Ulf Leirstein.

Utdyper
Justisdepartementet utdyper i en mail Dagbladet:

«Som det opplyses om i svarene til Døveforbundet og Stortinget har Telenor siden 1984 drevet formidlingstjeneste for teksttelefonsamtaler fra funksjonshemmede, hovedsakelig for døve. For disse brukerne er det etablert et separat telefonnummer for nødmeldinger (1412) som gis prioritet ved formidlingssentralen.


Denne tjenesten er bare tilgjengelig fra stasjonære terminaler, dvs særskilte teksttelefoner som er fast installert hos brukerne. Vi har imidlertid forstått, på grunnlag av informasjon fra formidlingstjenesten, at det i tillegg også er mulig å sende tekstmeldinger, noe som også er referert ovenfor Døveforbundet og Stortinget. Dette er som vi presiserer ikke en fullgod løsning for behandling av nødanrop, da SMS ikke har noen prioritet i forhold til andre henvendelser. Videre ba vi om at forbundet uansett sjekker disse opplysningene nærmere med Telenors formidlingstjeneste for teksttelefoner.»

Faglige vurderinger
Videre heter det i mailen:

«Justis- og beredskapsdepartementet, som ansvarlig for utbyggingen av Nødnett, for øvrig lagt til rette for at det nye Nødnettet rent teknisk skal gjøre det mulig å sende nødmeldinger pr SMS til nødmeldesentralene (dvs 110, 112 og 113-sentralene).

Det må imidlertid også gjøres faglige vurderinger i de tre nødetatene hvorvidt, hvordan og i hvilken utstrekning slike ordninger faktisk skal innføres. Det er mulig at det er bedre å la nødmeldinger pr SMS gå via formidlingssentralen for teksttelefonsamtaler for funksjonshemmede, hvis operatører til daglig kommunisere med dennne gruppen.»

- Vi vil også i vårt videre arbeid se på hvordan vi på en best mulig måte kan ivareta denne brukergruppens behov, skriver Justisdepartementet.

KRITISERES: Justisminister Grete Faremo. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
KRITISERES: Justisminister Grete Faremo. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer