Ka er liten, søt og sikker

Knøttliten utvendig og plass til fire innvendig. Annerledes, søt og sikker - men dyr. Ford Ka er en minibil til maxipris.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bilen, som i resten av Europa er blitt en knallsuksess, blir i Norge en spesiell bil for de få.

Litt Fiesta

KA er 12 cm kortere enn Fiesta, men har fått med seg Fiestaens motor, girkasse, understell og bakstilling. Men det eggeformede karosseriet er helt annerledes med plast foran og bak. Bilen leveres bare med 1,3 liters motor på 60 HK.

Kjøperen ser slik ut: Ung i sinn.Urban, bor i storby.Imagebevisst, «se på meg».Opptatt av merkevarer.

Bilen er ulik alle andre biler. Det er en bil du enten elsker vilt, eller synes bare er dum.

Da Dagbladet parkerte bilen utenfor Holmen Fjordhotell, fikk vi mange interessante kommentarer fra dem som kom ut fra møter og kurs for å se på «denne raringen på fire hjul». Mange menn likte bilen med en gang. De fleste kunne tenke seg å kjøre en slik bil. Mens to yngre kvinner skrek opp og mente at «dette er i hvert fall ingen konebil».

For dyr

Men bilen er for dyr. Billigste versjon koster 130000 kroner, og da er bilen ribbet for vesentlig utstyr som servostyring, elektriske vinduer og sentrallås. Skal man ha en bil med normalt utstyr, blir prisen 136000 kroner, og det er like mye som for en VW Polo, Ford Fiesta, Nissan Micra eller Opel Corsa.

Ka er blitt så dyr fordi importavgiftene er basert på motorstørrelse og bilens vekt. Ka er tung, og har en stor og kraftig motor på 1,3 liter. Med 1,1 liters motor hadde prisen vært mer akseptabel.

Men artig er Ka. Bilen har både karakter og særdeles god sikkerhet. I en internasjonal kollisjonstest, som blant annet er publi-serti NAF-bladet Motor, kom bilen ut med meget gode resultater.

Så en liten bil kan også være sikker. Bra!