Kabinansatte forlot Norwegian-fly etter vill krangel med kapteinen

Krysset Atlanteren med bare fem kabinansatte - i strid med pålegg.

SATT PÅ BAKKEN: Fire kabinansatte er satt på bakken i påvente av at Norwegian undersøker hva som egentlig skjedde den 26. januar. På bildet går en av Norwegians Boeing 787 Dreamlinere inn for landing på Stockholm Arlanda Airport etter en flyging fra New York i 2013. Foto: Johan Nilsson / NTB scanpix
SATT PÅ BAKKEN: Fire kabinansatte er satt på bakken i påvente av at Norwegian undersøker hva som egentlig skjedde den 26. januar. På bildet går en av Norwegians Boeing 787 Dreamlinere inn for landing på Stockholm Arlanda Airport etter en flyging fra New York i 2013. Foto: Johan Nilsson / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Uværet på USAs østkyst mandag 26. januar fikk dramatiske følger ombord på Norwegians flight DY 7006 fra New York til Arlanda ved Stockholm.

Ifølge en rapport som etter alt å dømme er skrevet av et besetningsmedlem, brøt det ut en vill krangel mellom kapteinen og besetningsmedlemmer i timene før flyet tok av. Rapporten ble lagt ut i en diskusjonstråd på Washington-nettstedet The Hill for tre uker siden.

Brøt pålegg Både passasjerer og besetningsmedlemmer skal ha vært svært bekymret for sikkerheten, da andre avganger ble innstilt og det oppsto sterk uenighet mellom kapteinen og flere besetningsmedlemmer.

Norwegians flyvesjef Tomas Hesthammer bekrefter viktige deler av hendelsesforløpet som beskrives i rapporten i en epost til Dagbladet, blant annet at fire kabinansatte forlot flyet etter uenighet med kapteinen.

Han skriver at flygingen gikk som normalt, men med bare fem besetningsmedlemmer. Ifølge rapporten er dette ulovlig.

«Det er riktig at kapteinen valgte å fly med fem kabinansatte, da det var umulig å skaffe til veie tre til på kort varsel, blant annet fordi det var utfordringer på vei og jernbane etter snøfall. Valget om å fly med fem kabinansatte er ikke i tråd med et pålegg gitt vel en måned tidligere, som et resultat av en EASA anbefaling. Det er med andre ord ikke et regelverk pt», skriver Hesthammer om dette.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer