SATT PÅ BAKKEN: Fire kabinansatte er satt på bakken i påvente av at Norwegian undersøker hva som egentlig skjedde den 26. januar. På bildet går en av Norwegians Boeing 787 Dreamlinere inn for landing på Stockholm Arlanda Airport etter en flyging fra New York i 2013. Foto: Johan Nilsson / NTB scanpix
SATT PÅ BAKKEN: Fire kabinansatte er satt på bakken i påvente av at Norwegian undersøker hva som egentlig skjedde den 26. januar. På bildet går en av Norwegians Boeing 787 Dreamlinere inn for landing på Stockholm Arlanda Airport etter en flyging fra New York i 2013. Foto: Johan Nilsson / NTB scanpixVis mer

Kabinansatte forlot Norwegian-fly etter vill krangel med kapteinen

Krysset Atlanteren med bare fem kabinansatte - i strid med pålegg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Uværet på USAs østkyst mandag 26. januar fikk dramatiske følger ombord på Norwegians flight DY 7006 fra New York til Arlanda ved Stockholm.

Ifølge en rapport som etter alt å dømme er skrevet av et besetningsmedlem, brøt det ut en vill krangel mellom kapteinen og besetningsmedlemmer i timene før flyet tok av. Rapporten ble lagt ut i en diskusjonstråd på Washington-nettstedet The Hill for tre uker siden.

Brøt pålegg Både passasjerer og besetningsmedlemmer skal ha vært svært bekymret for sikkerheten, da andre avganger ble innstilt og det oppsto sterk uenighet mellom kapteinen og flere besetningsmedlemmer.

Norwegians flyvesjef Tomas Hesthammer bekrefter viktige deler av hendelsesforløpet som beskrives i rapporten i en epost til Dagbladet, blant annet at fire kabinansatte forlot flyet etter uenighet med kapteinen.

Han skriver at flygingen gikk som normalt, men med bare fem besetningsmedlemmer. Ifølge rapporten er dette ulovlig.

«Det er riktig at kapteinen valgte å fly med fem kabinansatte, da det var umulig å skaffe til veie tre til på kort varsel, blant annet fordi det var utfordringer på vei og jernbane etter snøfall. Valget om å fly med fem kabinansatte er ikke i tråd med et pålegg gitt vel en måned tidligere, som et resultat av en EASA anbefaling. Det er med andre ord ikke et regelverk pt», skriver Hesthammer om dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hastverk Allerede i avgangshallen skal flere av besetningen ha vært bekymret for at kapteinen og hans co-piloter hadde stort hastverk med å komme seg avgårde på den knappe tida de hadde til rådighet, og at dette kunne gå ut over sikkerheten.

«Jeg er ikke herfra, og jeg vil ikke bli sittende fast her», skal han ha sagt.

Bekymringen ble ikke mindre da de kom ombord, og så at renholderne angivelig ikke på langt nær var ferdige.

«(...) noen av besetningsmedlemmene så ut og så at det var tordenvær, det var omtrent 4-5 tommer snø på flyvingene og sikten var null (...)», heter det i rapporten.

Skrik og rop En mengde andre flygninger ble innstilt denne mandagen - nyhetsbyrået Bloomberg meldte om tusenvis av kanselleringer - og ifølge rapporten var flere i besetningen engstelige over at ikke kapteinen gjorde det samme.

«Pilotene var uhøflige, aggressive og hadde hastverk, og oppførte seg som om ikke vår mening ikke betydde noe», heter det i rapporten.

Under avgangsforberedelsene skal besetningen ha blitt innkalt til kabinen. Der skal kapteinen ha ropt og skreket og beskyldt dem for å ha kontaktet kontrollsenteret (OCC) - noe de benektet.

«På dette tidspunktet sa besetningen at hvis det var slik han oppfører seg på bakken vil ikke dette bli en sikker flyvning», står det i rapporten.

Munnhuggeri En av dem skal ha forklart at bekymringen ikke gikk på at han skulle fly i dette været, men at hastverket økte risikoen for feil.

Mens hun snakket skal kapteinen flere ganger ha avbrutt henne, og pilotene skal ha ledd av det medlemmer av besetningen sa. Da flere av dem plukket sammen tingene sine og satte kursen for utgangen, skal en av pilotene ha beordret dem til å bli.

DRØM OM NEW YORK: Norwegian-sjef Bjørn Kjos har satset hardt på langdistanseflyvninger til New York med flyets nye Boeing 787 Dreamliner-fly. Her er han under et intervju i New York i november i fjor. Foto: Reuters/Brendan McDermid
DRØM OM NEW YORK: Norwegian-sjef Bjørn Kjos har satset hardt på langdistanseflyvninger til New York med flyets nye Boeing 787 Dreamliner-fly. Her er han under et intervju i New York i november i fjor. Foto: Reuters/Brendan McDermid Vis mer

Deretter beskriver rapporten et munnhuggeri med kapteinen og hans co-piloter mot medlemmer av besetningen, som nå sto og ventet på ombordstigningsrampen.

«Det begynte å bli klart at denne mannen ikke kunne kontrollere sinnet sitt, følelsene, og hvis en nødsituasjon skulle oppstå, ville han ikke være en pålitelig kilde. Han begynte å skrike at han ikke ville at vi fire skulle fly, at vi var farlige besetningsmedlemmer.»

- Redde passasjerer Ikke mye senere forlot de fire flyet.

«Vi dro som en gruppe. Passasjerer kom bort til oss, de var alle veldig redde og ville ikke fly, men vi forsikret dem om at det ikke var noe galt med flyet».

Disse besetningsmedlemmene skal ha forlatt flyplassen klokka litt over ti om kvelden.

«Flyet dro fra JFK cirka 23:30 med bare fem besetningsmedlemmer, som er ulovlig», står det mot slutten av rapporten. De fire skal ha tilbudt seg å fly med ham, men kapteinen skal ha avvist dette og sagt at han hadde kalt inn andre.

«Dette skjedde under tordenværet her i NYC. Alle 4 besetningsmedlemmer fikk sparken som et resultat», står det helt til slutt, med store bokstaver. Overfor Dagbladet oppgir Norwegian at de er «satt på bakken» med lønn i påvente av at undersøkelsene om saken gjøres ferdig.

Dagbladet har ikke fått kontakt med kapteinen.