OPPHETET I MALAGA: Bemanningsbyrået SAS bruker til sin base i Malaga i Spania (bildet) har havnet i krangel med kabinpersonale-fagforeningen USO. Nå har saken blitt brakt inn for det spanske arbeidstilsynet. Foto: NTB Scanpix/DPA
OPPHETET I MALAGA: Bemanningsbyrået SAS bruker til sin base i Malaga i Spania (bildet) har havnet i krangel med kabinpersonale-fagforeningen USO. Nå har saken blitt brakt inn for det spanske arbeidstilsynet. Foto: NTB Scanpix/DPAVis mer

SAS-partner inn for Spanias arbeidstilsyn:

- Kabinpersonale jobber for SAS uten kontrakt, hevder fagforening

SAS' bemanningsbyrå er innklaget for det spanske arbeidstilsynet, men tas i forsvar av SAS.

SAS har gjentatte ganger fått passet påskrevet for etableringen av det irske datterselskapet Scandinavian Airlines Ireland Limited (SAIL) i fjor, ikke minst fra selskapets egne piloter.

Nå går fagforeningen USO i Spania, som organiserer kabinpersonale, ut med skarp kritikk.

- SAS bruker nå strategier for kontrakter som likner dem Ryanair bruker, sier USOs fly-ansvarlige Ernesto Iglesias i en pressemelding som før helgen ble gjengitt i spanske medier.

- Signerte ikke

I pressemeldingen står det at USO har brakt det irske bemanningsbyrået CAE Crewing Services inn for Inspección de Trabajo, som er det spanske motstykket til Arbeidstilsynet.

CAE arbeider på oppdrag for SAS irske datterselskap.

- IMITERER RYANAIR: - Modellen imiterer Ryanairs, med bruk av irske bemanningsbyråer for å skaffe besetning, sier Ernesto Iglesias i fagforeningen USO om SAS' bruk av bemanningsselskapet CAE Crewing Services. Foto: Jacques Hvistendahl/Dagbladet
- IMITERER RYANAIR: - Modellen imiterer Ryanairs, med bruk av irske bemanningsbyråer for å skaffe besetning, sier Ernesto Iglesias i fagforeningen USO om SAS' bruk av bemanningsselskapet CAE Crewing Services. Foto: Jacques Hvistendahl/Dagbladet Vis mer

Det USO reagerer på, er kontraktene CAE har tilbudt kabinpersonalet som bemanner SAS-flyene ut fra basen i Málaga i Sør-Spania. Ifølge fagforeningen er ikke disse i tråd med spanske retningslinjer.

USO skriver at kabinpersonalet har blitt tilbudt mangelfull feriebetaling, må skatte til Irland selv om de er bosatt i Spania, og at selskapet kan endre lønna når som helst. 26 av cirka 40 ved basen skal ifølge USO ha reagert sterkt på dette.

- De har bestemt seg for ikke å signere kontraktene, og arbeider uten kontrakt, sier Ernesto Iglesias.

Dette avviser informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

- Kontrakten gjelder uansett om du har signert eller ikke. Har du gått på jobb, er kontrakten gjeldende, sier Johansen til Dagbladet, etter at SAS har konferert med bemanningsbyrået CAE.

- Stemmer ikke

Ifølge Johansen betales ferie i tråd med spansk lov, og CAE «verken kan eller vil» foreta ensidig lønnsreduksjon.

- CAE har heller ikke noe ønske om å omgå noen regler hva gjelder beskatning, og har nå juridisk bistand for å sikre at dette er helt korrekt. Dette påvirker imidlertid ikke forholdene for den enkelte arbeidstaker, sier Johansen.

Like fullt er det blant punktene som USO kritiserer i pressemeldingen. Det er likevel SAS som får det tyngste skytset fra USO.

- Modellen imiterer Ryanairs, med bruk av irske bemanningsbyråer for å skaffe besetning, sier Ernesto Iglesias.

Han mener at SAS prøver å «konkurrere på like vilkår med selskaper som, på bekostning av arbeidstakeres rettigheter, kan senke prisen og mangedoble egne fordeler».

SAS-versjonen

Knut Morten Johansen har en litt annen versjon:

«SAS har som kjent etablert SAS Irland for å kunne konkurrere på dedikerte strekninger og ruteområder hvor konkurrentene opererer med langt lavere kostnader enn hva SAS Scandinavia har muligheten til. Spesielt gjelder dette i ferie og fritidsmarkedet hvor forventningen til svært billige flybilletter er gjeldende, og hvor SAS har stått overfor valget om å trappe ned flygingene, eller gå offensivt inn på basis av tilsvarende kostnadsbase på samme nivå som konkurrentene», skriver han i en e-post til Dagbladet.

Dagbladet har kontaktet CAE i Irland, men har så langt ikke fått noen kommentar.