Kaffebarene taper penger

Er ikke kaffebarer trendy likevel? I Oslo kjemper 50 utsalg om grunkene, og de tjener ikke stort.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Les også Koppen med det rare i på Magasinet på Nett! De siste åra har vi lært oss at det er mest trendy å drikke kaffe i glass, gjerne med sugerør dinglende på høye barkrakker.

Men trakteren lever

Vi har ikke konsultert trendanalytikerne på nytt, men kanskje spådde de feil i kaffegrut?

Trakteren, og god, gammeldags filtermalt er nemlig fortsatt å få kjøpt. Og vi traktekaffeelskere slipper å gjemme oss bort i skam med kruset vårt uten lokk.

I Oslo finnes det nå over 50 kaffebarer som sliter med å tjene penger.

Mange utsalg er dessuten under planlegging, skriver Dagens Næringsliv. Hvert eneste hjørne i hovdedstaden er under oppsikt av kaffekongene. Men marginene er små. I Oslo blir man ikke rik på nymalte bønner.

Suksess med bakverk

Kaffebrenneriet er unntaket. Kjeden åpner snart sin tiende kaffebar på Torshov i Oslo. I fjor økte omsetninga med 32 prosent fra året før, og utsalgsstedene har tjent penger fra første dag.

Omsetningsveksten skyldes imidlertid ikke kaffe, men hovedsaklig kjedens nystartede bakeri. Og nå tar de Bergen:

- Vi har planer om å ta for oss Bergen først. Slik vi ser det, er det en åpning for rendyrkede kaffebarer, sier Steinar Paulsrud, som var med på å starte Kaffebrenneriet i 1994 til Dagens Næringsliv.

Ambisjonen er å dekke landets fem største byer.

Ingen kremjobb

Kaffe og Krem har derimot problemer. Siden de starta opp i 1996 har de tapt 7,4 millioner kroner.

- Vi får et underskudd for 2001 også, sier daglig leder Christine Middelthon, som skylder på høy husleie.

Omsetninga fra 2000 til 2001 gikk også ned. Kjeden måtte stenge to utsalg.

Planene for framtida er likvel optimistiske, målet er å bli størst i landet.

Dyr kvalitet

Kaffebarene Stockfleth's som eies av kaffeimportøren Solberg & Hansen tjener heller ikke mye. 2001 er det første året selskapet kan melde om et lite overskudd.

- Vi gjør det bedre, og skal åpne et nytt utsalg ved Tinghuset i Oslo, sier daglig leder Anderas Hertzberg.

Kjeden satser på kvalitet og mener det lønner seg i lengden:

- Så lenge vi bruker så mye ressurser på håndverket vil vi aldri bli blant dem med best marginer, sier Hertzberg.

Pikedrøm

Kaffepikene har vært i Oslo siden 1999. Året etter kunne de notere seg et lite, positivt resultat. Deretter åpnet de i Bogstadveien og doblet omsetninga.

- Dette er en bransje som fortsatt er i vekst, der det er plass til flere. Hver gang et nytt sted åpner, bidrar det til økt marked og enda flere kunder, sier en av eierne, Ann-Cathrin Hjelle.

De planlegger flere Kaffepiker, men først når kostnadene i forbindelse med forrige åpning er fordøyd.

UTRENDY I 2002?</B> Å sitte på kaffebar er fremdeles trendy, fastslo trendguru Ole Petter Nyhaug. Men det var i 2000.
<B>FOSS:</B> Finansministeren liker å gå på kaffebar. Her er han på Stockfleth's som sliter med inntjeningen.