Kai-anlegg ble millionskandale

SOMMARØY i Troms (Dagbladet): I 1974 dukket Kystverket opp på Sommarøy. De skulle bygge ny havn. I dag - 24 år seinere - er millioner av kroner brukt, men utbyggingen fortsatt ikke sluttført.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forsinkelsene ved nye Rikshospitalet og Romeriksporten blir for blåbær å regne sammenliknet med havneprosjektet på Sommarøy.

- Myndighetene holder oss for narr. Jeg er så inderlig forbannet at jeg finner ikke ord, tordner fisker Henry Solbakken.

Bygda sto på hodet da Kystverkets folk kom til Sommarøy i 1974. Men i 1977 tok statsetaten maskinene med og forsvant. Da var budsjettene overskredet.

Kassa tom

Først 18 år seinere - i 1995 - fant myndighetene det «økonomisk forsvarlig» å fortsette utbygginga.

I mai i år stakk Kystverket av igjen. Nok en gang var kassa tom.

Folket på Brensholmen og Sommarøy kan knapt tro det er sant. Det kan heller ikke lokalpolitikerne:

- Staten øser ut penger til Rikshospitalet, Gardermobanen og Slottet. Da står det ikke på penger når kassa er tom, sier Tromsø-ordfører Alvhild Yttergård.

«Svik»

Alle har ventet på den nye fiskerihavna. Den skulle gi ny virksomhet og ei trygg framtid for rundt 700 innbyggere. Nå banner kystfolket stygt over det de oppfatter som et svik.

På toppen av det hele har Kystverket etterlatt seg store steiner midt i skipsleia, noe som gjør innseilinga hasardiøs.

- Dette er en skam og en skandale. De som bestemmer har aldri vært våte på nevene og fatter ikke hva dette betyr for dem som lever av havet, klager fisker Kåre Ludvigsen.

Han er Senterparti-mann, men nå føler han avmakt over sitt eget parti.

- Kunne vært ferdig


11 millioner kroner er hva Kystverket behøver for å fullføre prosjektet.

- Dette kunne vært ferdig på ett år om vi hadde fått arbeide sammenhengende, forklarer Ulf Syversen, sjef for Kystverket i Troms og Finnmark.

- Men Kystverket disponerer bare 160 millioner kroner årlig til alle havneformål i Norge.