BLIR KRITISERT: «Berserk» ble meldt savnet tirsdag denne uka. Trass i leteakjoner har det ikke vært noen tegn til båten eller dets mannskap. I new zealandske medier kommer nå kritikk mot selve ekspedisjonen. «Berserk» skal ha seilt i Antarktis uten å ha tillatelser på plass. Foto: Wildvikings.com/NRK
BLIR KRITISERT: «Berserk» ble meldt savnet tirsdag denne uka. Trass i leteakjoner har det ikke vært noen tegn til båten eller dets mannskap. I new zealandske medier kommer nå kritikk mot selve ekspedisjonen. «Berserk» skal ha seilt i Antarktis uten å ha tillatelser på plass. Foto: Wildvikings.com/NRKVis mer

Kaller «Berserk»-gutta dumdristige vikinger

Kritikken mot «Berserk»-ekspedisjonen tiltar i new zealandske medier. Norsk polarinstitutt bekrefter at de seilte uten godkjenning.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Natt til tirsdag denne uka ble nødpeilersignaler sendt ut fra båten «Berserk» - siden da har det ikke vært noe tegn til båten eller mannskapet ombord.

Her hjemme er mediefokuset vært på leteaksjonen og på de savnede, mens new zealandske medier retter nå et kritisk blikk mot hele Berserk-ekspedisjonen.  

- Dumdristige vikinger Den new zealandske avisa, Sunday Star Times, kaller Berserk-gutta noen «dumdristige vikinger».

I flere aviser er statusen til mannskapet på Berserk gått fra savnet til omkomne.

- En dumdristig reise til Antarktis av en gruppe selvutnevnte vikinger har kostet tre personer livet, samt tvunget et new zealandsk marineskip med 55 mannskap, inn i vilt hav og skapt skader på fartøyet, skriver avisa Sunday Star Times videre.  

«Berserk»s mål var å markere at det er 100 år siden Roald Amundsen nådde Sydpolen.  

Berserk hadde ikke godkjenning The Sunday Star Times peker også på at «Berserk» ikke hadde tillatelse til å seile ved Antarktis. 

 Dette bekrefter Jan-Gunnar Winter i Norsk Polarinstitutt til Dagbladet. 

Ifølge Antarktistraktaten skulle Berserk-ekspedisjonen ha meldt i fra og fått godkjent ekspedisjonsplanene minst ett år før de la ut på tokt nær sydpolen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det ble ikke gjort.

Det er Norsk polarinstitutt som forvalter regelverket for norske borgere og ekspedisjoner på vegne av myndighetene. Ikke bare skal de påse at de strenge miljøforskriftene overholdes, men at ekspedisjonen har tatt ansvaret for eventuelle søk- og redningsoperasjoner.

- Det stilles krav til at ekspedisjonen har en avtale om søk- og redning, skulle noe skje. Eventuelt må de ha en økonomisk garanti om at en eventuell redningsaksjon vil dekkes. Vi vet ikke om Berserk-ekspedisjonen har noen slik avtale eller garanti, fordi vi ikke har fått noen melding fra dem, slik reglene krever, sier direktør Jan-Gunnar Winther ved Norsk polarinstitutt.

Winther understreker overfor Dagbladet at Polarinstituttet utelukkende har brukt sin energi denne uken på å bistå redningsarbeidet med det de kan av erfaring og kunnskap.

- Formalitetene rundt meldingsplikt har ikke vært prioritert i det hele tatt, sier han.

Han kan heller ikke si noe om ekspedisjonen ville ha blitt godkjent eller ikke, eller hvorvidt noen har opptrådt uansvarlig.

- Hinsides tur
Men det gjør imidlertid leder for Antarktisk New Zealand, Lou Sanson: 

 Til Radio New Zealand kommer han med ramsalt kritikk mot Andhøys tur til polpunktet:

- At noen ønsker å kjøre motorsykkel til Sydpolen på denne tiden av året er helt hinsides for oss.  

- Det virker som alle sikkerhetsprinsipper i Antarktis har blitt brutt, sier Sanson. 

- Det er en hel masse avtale her nede, og de har klart å bryte hver en av dem, sier leder på Scott-basen, Troy Beaumont, til Sunday Star Times.    

Kritikk av lasten En ikke navngitt sjømann møtte Berserk ved havna i New Zealand forteller til avisa at han mente båten så uegnet ut til å seile på grunn av all den tunge lasten.

Ombord på båten var blant annet de to ATV-ene som Jarle Andhøy og Samuel Massie har brukt for å ta seg til polpunktet og tilbake.  

FÅR KRITIKK I NEW ZEALAND:  Jarle Andhøy og Samuel Massi var ikke med i Berserk da nødpeilersignalet gikk av tirsdag. Andhøy får nå kritikk for å ha reist til polpunktet med ATV'er og for å ha fylt opp båten med for mye utstyr. Foto: Agnete Brun / Dagbladet
FÅR KRITIKK I NEW ZEALAND: Jarle Andhøy og Samuel Massi var ikke med i Berserk da nødpeilersignalet gikk av tirsdag. Andhøy får nå kritikk for å ha reist til polpunktet med ATV'er og for å ha fylt opp båten med for mye utstyr. Foto: Agnete Brun / Dagbladet Vis mer

En annen skipper, Kevin Peat sier følgende til avisa:  

- De hadde satt alle tingene på kaia, og vi trodde det ikke var mulig å få alt ombord på båten. Men, over en toukers periode, løftet de sakte men sikkert alt utstyret inn i båten. Vi trodde det var en spøk: aldri i livet om du kunne reise ut på havet med alt det utstyret. Spesielt ikke ut i Sørishavet, sier Peat.  

Ga en sigar til Berserk Etter at «Berserk» sendte ut nødpeilersignalet på tirsdag, reiste det new zealandske marinefartøyet «Wellington» ut for å se etter båten:  

- Da vi svarte ble vi slått av den mest intense stormen jeg noen sinne har møtt i min 19 år lange tjeneste i marinen, forteller skipets skipper Simon Griffith til avisa.  

- Det var den høyeste sjøen jeg noen sinne har kommet over, men det var opplagt at vårt skip kunne tåle det.  

«Wellington» møtte «Berserk» ved Back Door Bay på mandag:

- De kalte oss opp, og spurte om vi hadde en pakke sigaretter. Men vi hadde ikke noe, så vi gav dem en sigar, forteller Griffith.  

Ifølge avisa skal Berserk da ha blitt advart om at det var ventet dårlig vær. 

 - Båten virker veldig solid, og sjøvant, og det var tre veldig muntre nordmenn, forteller Griffith videre [en av de savnede er fra Sør-Afrika red.anm].  

- Mest isolerte delen av kloden
Norsk polarinstitutt er blant verdens fremste på kunnskap om forholdene på sydpolen.

Direktør Jan-Gunnar Winther forteller at man nå er inne i en tid hvor kontinentet nærmest stenger for vinteren.

- Værforholdene blir mer variable, småflyene som er tilknyttet de forskjellige polarbasene flyr ut, og aktiviteten avtar kraftig. Det innebærer også en vesentlig svekket søk- og redningsberedskap.

- Dette er den mest isolerte delen på kloden, med store avstander, krevende værforhold, og manglende støtte om noe skulle skje. Det var selvsagt Andhøy og mannskapet på «Berserk» klar over, sier Winther.

Men han sier stormen som herjet området da seilbåten forsvant har vært uvanlig kraftig.

- Denne stormen har vært særdeles ekstrem, noe som bare oppstår fra tid til annen, sier han.

Dagbladet har forsøkt å nå Andhøys venn og advokat, Nils Jørgen Vordahl, men har ikke lyktes.

IKKE GODKJENT: Jan-Gunnar Winther bekrefter at Berserk manglet tilatelse for å seile ved Antarktis, men vektlegger at de heller har fokusert på å bistå redningsarbeidet. Foto: Ingun A. Mæhlum/Dagbladet
IKKE GODKJENT: Jan-Gunnar Winther bekrefter at Berserk manglet tilatelse for å seile ved Antarktis, men vektlegger at de heller har fokusert på å bistå redningsarbeidet. Foto: Ingun A. Mæhlum/Dagbladet Vis mer