SLÅR ALARM:  Gjeldsoffer-Alliansen (GOA) slår alarm om gjeldsådgivningsbransjen, og ber politikerne handle for å regulere den. Leder av GOA, Bengt Scheldt får støtte av Forbrukerrådet. Foto: NTB Scanpix
SLÅR ALARM: Gjeldsoffer-Alliansen (GOA) slår alarm om gjeldsådgivningsbransjen, og ber politikerne handle for å regulere den. Leder av GOA, Bengt Scheldt får støtte av Forbrukerrådet. Foto: NTB ScanpixVis mer

Kaller gjeldsrådgiver-bransjen for cowboyer: - Nå må politikerne ta grep

Gjeldsofferalliansen krever regulering av bransjen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Du trenger ingen autorisasjon og ingen utdannelse. Alle kan starte et firma og kalle seg selv gjeldsrådgivere, og det finnes ingen klageinnstans. Sånn kan det ikke være.

Det sier Bengt Scheldt, leder av interesseorganisasjonen Gjeldsoffer-Alliansen (GOA) til Dagbladet.

Han slår alarm om en bransje i vekst, og en bransje som preges av, etter hans mening, useriøse selskaper: gjeldsrådgivningsbransjen.

- Som cowboyer I en årrekke har han tatt parti med de menneskene som har slitt med stor gjeld og betalingsproblemer uforskyldt eller selvforskyldt. Uavhengig av hvem som har skylden, er ikke dagens offentlige hjelpetilbud godt nok, mener Scheldt.

Derfor har de private aktørene fått et større marked å boltre seg på.

- Det er cowboyer som rir uten sal, sier Scheldt om den delen av bransjen han har mest erfaring med: de useriøse aktørene.

- Fikk ikke hjelp Abdul Hamid fra Oslo søkte hjelp hos en privat gjeldsrådgivningsbedrift basert på Østlandet, og bedriften lovte å hjelpe ham med hans store gjeld. Selv anslår Hamid at den nå er på på om lag 3,5 millioner kroner. Han ønsker å stå fram med fullt navn, men ønsker ikke bildet av seg selv i avisa.

- Men etter at de fikk betalt 2500 kroner, har jeg ikke fått kontakt med dem igjen, sier Hamid til Dagbladet, og kaller bedriften for useriøs.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hamid ga fullmakt til bedriften slik at de kunne utføre en rekke handlinger på vegne av ham, først av alt få klarhet i hvor mye han skyldte. Da slike formaliteter var overstått, og betalingen fra Hamid gjennomført, hørte han ikke noe mer fra bedriften, hevder han.

- Jeg vil ha pengene tilbake, for er det en ting jeg mangler er det dét, legger han til.

Vanlig, hevder GOA - Denne graden av useriøsitet er dessverre ikke uvanlig, sier Scheldt i GOA om saken til Hamid.

Som leder for GOA får han stort sett bare høre om bedrifter mennesker han representerer har noe å utsette på. Problemet, mener Scheldt, er at disse bedriftene får prege en hel bransje.

Og når en person gir en bedrift en fullmakt til å håndtere deler av deres private økonomi for dem, er det et ansvar man bør ta på alvor, mener Scheldt.

- Det finnes selvsagt seriøse selskaper der ute som gjør en god jobb, og de vil sikkert ønske seg det samme som oss.

Og det GOA ønsker er en bedre regulering av bransjen. Alliansen har i en årrekke jobbet for å påvirke politikerne til å innføre en autorisasjonsordning for bransjen.

- Nå må politikerne ta grep, sier Scheldt.

Vil gjøre som Storbritannia Deres forslag får støtte fra Forbrukerrådet, som ser for seg en autorisasjonsordning som ligner på den britiske modellen.

- Vi var på besøk i Storbritannia, og der trenger man konsesjon for å starte et gjeldsrådgivningsselskap. Lisenssystemet lå under det som tilsvarer Konkurransetilsynet i Norge, og man måtte gjennom revisjon for å se om selskapene etterlevde god forretningsskikk. Gjorde man ikke det, fikk man konsesjonen trukket, sier Jorge Jensen, fagdirektør i Forbrukerrådet til Dagbladet.

Han deler Scheldts oppfatning av at bransjen dessverre tynges av useriøse aktører, og mener tiltakene han så i Storbritannia på sikt vil kunne bidra til å gjøre denne bransjen mer profesjonell.

- Jeg tror det er et behov for dette, selv om det nok måte bli en litt annen praktisk organisering her til lands, sier Jensen i Forbrukerrådet.

Fra midten av 2010 og til 2013 så Forbrukerrådet en boom av nye gjeldsrådgivningsselskaper som følge av finanskrisa. Etter det har Forbrukerrådet mistet fokuset på bransjen fordi det ikke har vært så presserende, vedgår fagdirektør Jensen.

Dagbladet har ikke lyktes med å få kontakt med den aktuelle gjeldsrådgivningsbedriften som ble engasjert av Abdul Hamid.

 FAGDIREKTØR:  Jorge Jensen i Forbrukerrådet vil også i større grad regulere gjeldsrådgivningsbransjen. Foto: Forbrukerrådet
FAGDIREKTØR: Jorge Jensen i Forbrukerrådet vil også i større grad regulere gjeldsrådgivningsbransjen. Foto: Forbrukerrådet Vis mer