- Den kampen som nå utspilles mellom den mektige Rimi-sjefen Stein-Erik Hagen og landbruksmonopolet handler minst av alt om det de sier det handler om, nemlig hensynet til forbrukerne. Derimot handler det veldig mye om makt og penger. Kjedene ønsker å utnytte sin posisjon i markedet til å tjene enda mer, og produsentene vil selvsagt også gjerne ha de fineste plassene i hyllene og helst være alene i de store butikkene for å få størst mulig salg og profitt.
- De fleste forbrukere vil ha liten glede av monopoler. De har en slem tendens til å selge seg dyrest mulig. Men landbruksmonopolene er også en del av det norske systemet, og hvis Rimi-Hagen lykkes med å svekke dem, vil det oppstå nye samfunnsproblemer som politikerne må løse. Hittil har norske forbrukere vært villige til å betale hva det koster å holde bøndene med anstendig lønn. Kanskje Hagen simpelthen forregner seg når han vil gjøre seg til forbrukernes beste venn på bøndenes bekostning?
Kamp om makt
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon