Kamp om makt

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Den kampen som nå utspilles mellom den mektige Rimi-sjefen Stein-Erik Hagen og landbruksmonopolet handler minst av alt om det de sier det handler om, nemlig hensynet til forbrukerne. Derimot handler det veldig mye om makt og penger. Kjedene ønsker å utnytte sin posisjon i markedet til å tjene enda mer, og produsentene vil selvsagt også gjerne ha de fineste plassene i hyllene og helst være alene i de store butikkene for å få størst mulig salg og profitt.
  • De fleste forbrukere vil ha liten glede av monopoler. De har en slem tendens til å selge seg dyrest mulig. Men landbruksmonopolene er også en del av det norske systemet, og hvis Rimi-Hagen lykkes med å svekke dem, vil det oppstå nye samfunnsproblemer som politikerne må løse. Hittil har norske forbrukere vært villige til å betale hva det koster å holde bøndene med anstendig lønn. Kanskje Hagen simpelthen forregner seg når han vil gjøre seg til forbrukernes beste venn på bøndenes bekostning?