Kamp om PR-agentene

Giganter i norsk næringsliv hyrer så mange PR-agenter at konkurrerende virksomheter ikke får tilgang på den mest profesjonelle hjelpen. Slik forsøker man å stoppe ubehagelige konkurrenter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Telenor er blant bedriftene som har kjøpt tjenester hos mange PR-byråer. Dette bekrefter direktør Reidar Gjærum i Telenor. Han avviser imidlertid at de har gjort det for å stoppe konkurrenter, og sier at Telenor bruker informasjonsbyråer i mindre grad nå enn tidligere.

Flere kilder Dagbladet har snakket med i informasjonsbransjen mener imidlertid at Telenor er et stjerneeksempel på hvordan de store kjøper seg kontroll over et bredt spekter av PR-tjenester. Tor Mikkel Wara brukes på toppsjefnivå, mens andre elitebyrå er hentet inn for å yte andre tjenester - alt fra reklame til markedsanalyse. Store selskaper som er i en utsatt konkurransesituasjon krever at PR-meklerne ikke befatter seg med konkurrenter.

- Tele2 merket at Telenor hadde bundet opp deler av markedet da vi etablerte oss, sier markedssjef Haakon Klæbo i Tele2.

- Ikke bare informasjonsrådgiverne, men også selskaper som selger markedsanalyser og reklame. Det er en smart strategi, og det er slik det fungerer.

Informasjonsmeklere Dagbladet har snakket med forteller at de ofte opplever at kunder kommer til dem uten annet oppdrag enn å sikre seg eneretten på dem.