- Kampanjen er et sunt og friskt innslag i et åpent samfunn

FPU-formann Ove Vanebo mener Rød Ungdoms «fotformsko-feminisme» ikke hører hjemme i 2011.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I går skrev Dagbladet om Rød Ungdoms (RU) demonstrasjon mot kleskjeden Jack & Jones' butikk på Karl Johansgate i Oslo.

Den danskeide klesgiganten har i sin nye reklamekampanje  lansert filmen «Jack & Jones Fitness Club» der undertøyskledde kvinner driver det som tilsynelatende er livredning av en halvnaken mann.

Filmen har også skapt reaksjoner i Sverige, og feministisk ansvarlig i RU, Anja Rolland, mener kampanjen gjør kvinner til et salgsobjekt.

- Det finnes ingen logikk i å bruke en bikinimodell i salg av herreklær, sa hun, til Dagbladet igår.

- Hysterisk Formann i Fremskrittspartiets Ungdom (FPU), Ove Vanebo, mener dette er en hysterisk reaksjon på en reklame de fleste skjønner er laget med glimt i øyet.

- Dette er reinspikka moralisme og en fotformsko-feminisme som ikke hører hjemme i dagens samfunn, sier Vanebo, til Dagbladet.

Han mener Jack & Jones-reklamen er «helt grei» og tror folk skjønner humoren i den.

- FRISKT: På Jack & Jones siste reklamefilm driver undertøyskledde kvinner det som tilsynelatende fremstår som livredning på en lettkledd mann. FPU-formann mener klesgigantens nye kampanje er et friskt og sunt innslag i et åpent samfunn. Foto: Fra filmen
- FRISKT: På Jack & Jones siste reklamefilm driver undertøyskledde kvinner det som tilsynelatende fremstår som livredning på en lettkledd mann. FPU-formann mener klesgigantens nye kampanje er et friskt og sunt innslag i et åpent samfunn. Foto: Fra filmen Vis mer

- Det er paradoksalt at Rød Ungdom er de som snakker høyest om retten til å bestemme over egen kropp, for eksempel i abortspørsmålet, men når det kommer til retten til å kle av seg, da er ikke den samme retten så viktig lenger, sier han.

Han mener Rød Ungdoms anti-retusjeringskampanje er med på å gjøre kvinner til ofre, og at den er en undervurdering av folks evne til å tenke selv og motstå reklamebudskap.

- Vi lever i 2011, kvinnefrigjøringen har pågått siden 70-tallet. I et liberalt demokratisk samfunn må det være en selvfølge at man kan vise hva man vil. Det er bra at man har estetiske uttrykk som frisker opp, derfor er denne kampanjen bare et sunt og friskt innslag i et åpent samfunn, sier han.

- Dårlig humor - Jeg forstår jo selvfølgelig at reklamekampanjen er humoristisk ment, men jeg synes det er dårlig humor, spesielt når man vet at nettopp slike kampanjer gjør at unge jenter får dårlig selvtillitt, sier RU's Anja Rolland, idag.

Hun forteller at RU nå vil anmelde Jack & Jones' nye kampanje til Forbrukerombudet.

Jack & Jones er del av det familie-eide danske selskapet Bestseller.

- KYNISK: Rød Ungdom reagerer sterkt på Jack & Jones siste reklamekampanje som forsøker å selge herreklær ved hjelp av denne dama. I går hadde de en aksjon utenfor klesgigantens butikk på Karl Johan i Oslo. Foto: Rød Ungdom
- KYNISK: Rød Ungdom reagerer sterkt på Jack & Jones siste reklamekampanje som forsøker å selge herreklær ved hjelp av denne dama. I går hadde de en aksjon utenfor klesgigantens butikk på Karl Johan i Oslo. Foto: Rød Ungdom Vis mer

Dagbladet har også idag forsøkt å komme i kontakt med daglig leder, Øivind Hauge i Bestseller Norge, men han har ikke besvart gjentatte forespørsler om en kommentar.



- FRISKT: FPU-formann Ove Vanebo.
- FRISKT: FPU-formann Ove Vanebo. Vis mer