Kampen i lufta

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Når David tar opp kampen med Goliat, har vi en hang til å sympatisere med den første. Og særlig hvis Goliat er en monopolist med staten i ryggen, er det fristende å klappe med litt ekstra styrke når David får inn en fulltreffer. Derfor er det ikke måte på forhåpninger og forventninger til det lille flyselskapet Norwegian Air Shuttle (NAS) som om noen måneder for alvor skal begynne å konkurrere med SAS og dets nyervervede tidligere konkurrent, Braathens. Vi tror dessverre forventningene er høyere enn realismen, men vi ønsker NAS velkommen som transportør.
  • Det samme gjør åpenbart frikonkurransens fremste entusiast i regjeringen, statsråd Victor Norman, som allerede før selskapet har leid inn fly for de nye rutene det skal inn på, har inngått en reise- og prisavtale på vegne av staten. For selskapet er den gull verdt som reklame. Om det vil bety det for staten, er uklart. Det beror blant annet på om de statsansatte for å utnytte fordelene skal sitte ved PC-en og bestille sine reiser. Dessuten vil det ta lang tid ennå før NAS får så omfattende rutenett at avtalen vil bety noe vesentlig for konkurransen med SAS. Statsansatte må nok belage seg på å fly SAS i lang tid ennå, ganske enkelt fordi det fortsatt blir SAS som har det mest omfattende rutenettet i vårt langstrakte land, og som tilbyr gjennomgående billetter.
  • Billigselskapene er i ferd med å revolusjonere luftfarten. De representerer et nyttig korrektiv til de tradisjonelle transportørene, og kan tvinge dem til å skjære vekk utgifter de har lagt på seg i de gode tider. Men de kan aldri bli noe annet enn et nisjeprodukt, fordi de vil avstå fra de nasjonale oppgavene som SAS tross alt har i luftfarten. En grunnleggende forutsetning for at NAS satset, var for øvrig at bonusordningen ble fjernet. Den er, som så mye annet store selskaper under kapitalismen driver med, innført nettopp for å hindre konkurranse. Vi syns også det er sympatisk at NAS, akkurat som andre billigselskaper i lufta, avvikler den unødvendige og fordyrende matserveringen om bord. Det vil være et bidrag til å alminneliggjøre flytransport.