Kampen i lufta

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det har vel ligget i kortene siden SAS overtok Braathens at det ville ende med at de to selskapene går sammen i ett. Det er jo i samsvar med internasjonale trender de siste ti åra: En liberalisert luftfart, løsrevet fra nasjonale beskyttelser, har sett gamle «flag carriers» forsvinne og nye selskaper dukke opp, med nye pris- og servicekonsepter. Akkurat nå er det lave priser som er mest etterspurt. Lavprisselskapene har bidratt ytterligere til å demokratisere reisevirksomheten, både internasjonalt og innen Norge. Med SAS og Braathens i ett selskap må vi tro at det er mer å hente for flere.

Her i landet har vi vært patriotiske overfor begge de to selskapene, med det norske flagg i logoen. Men den store utfordreren, Norwegian, er ikke mindre nasjonal i sin symbolbruk, med flagg og polhelter på haleror og flykropp. Slik er det nye og det gamle nå på like fot. Da blir det kamp om pris og service. Hvem som vinner i den kampen, er det forbrukerne, passasjerene, som bestemmer.