Kampen om forbrukerne

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Rett før helga åpnet den tyske matvaregiganten Lidl sine første butikker i Norge. I likhet med de kjedene vi allerede har, skal Lidl konkurrere på pris. Matvarene skal bli billigere ut til forbrukerne. Til tross for at prisene er presset stadig nedover de siste åra, er det liten tvil om at eiernes avanse fortsatt er såpass stor at det er rom for ytterligere prisavslag.

Derved bringer Lidl bevegelse inn i det norske dagligvaremarkedet, de andre kjedene blir nødt til å ta opp konkurransen. Og selv om det er noe usunt og uhellsvangert over det faktum at et fåtall gigantiske matvarekjeder dominerer hele det norske markedet, er det bedre med flere enn med færre. Det er også en grunn til å ønske Lidl velkommen.

Men samtidig må vi være oppmerksomme på at billigere matvarer ikke alltid kommer forbrukerne til gode på lengre sikt. Hvis utsalgsstedene stadig presser prisene til forbruker ned, tvinges landbruket over i stadig større grad av ensidig produksjon. Det blir mer industrialisert, og det skapes mindre økonomisk rom for eksperimentering og selvstendige initiativer.

Riktignok vil økt konkurranse innen markedet for billigvarer kunne bidra til at andre kjeder og utsalgssteder profilerer seg ytterligere i andre markedssjikt, men det er forbrukernes oppgave å utfordre både Lidl og de andre kjedene også på kvaliteten av varene. Den enøyde opptattheten av pris må ikke gå på bekostning av kvalitet. Vi vil derfor håpe at Lidls inntog på det norske markedet kan føre til at kvalitetsvurderingene kommer mer fram i lyset. Hvilke andre kriterier skal man velge varer etter, om alle er like billige?

Lidl betegner et betydelig skritt i internasjonaliseringen av norsk dagligvarehandel. Våre klimatiske og geografiske forhold gjør at norske varer ikke kan konkurrere med utenlandske landbruksvarer på pris. Derimot vil vi kunne hevde oss gjennom nisjeprodukter av høy kvalitet. Det er enda en grunn til å advare mot at man stirrer seg blind på pris og overser kvaliteten som konkurransefortrinn.