SATT PÅ BAKKEN -IGJEN:  En Joint Fight Striker F-35 A på vingfene over Edwards Air Force Base i California i mai i år. Nå er testflyene satt på bakken iggjen - for tredje gang i år. FOTO:  REUTERS/Paul Weatherman/Lockheed Martin/US Air Force/SCANPIX.
SATT PÅ BAKKEN -IGJEN: En Joint Fight Striker F-35 A på vingfene over Edwards Air Force Base i California i mai i år. Nå er testflyene satt på bakken iggjen - for tredje gang i år. FOTO: REUTERS/Paul Weatherman/Lockheed Martin/US Air Force/SCANPIX.Vis mer

Kampflyene satt på bakken - igjen

Teknisk feil - trøbbel med kjøling.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det amerikanske forsvarsdepartementet har avbrutt testingen ved Edwards Air Force Base i California av kampflyet Joint Strike Fighter, som Norge har bestilt, på grunn  av tekniske problemer.

Pentagon kan ikke svare på når flyene er på vingene igjen.

Under en bakketest av flymotoren, oppsto en feil i den delen av det tekniske anlegget som blant annet brukes til kjøling.

De 20 testflyene ble imidlertid tatt ut av drift på ubestemt tid, skriver Dagens Næringsliv.

56 fly - Norge bør vente med å kjøpe testfly til situasjonen er avklart, mener forsvarsanalytiker John Berg.

Jagerflyprogrammet har vært rammet av store kostnadsoverskridelser og flere forsinkelser, men til nå har ikke problemene fått alvorlige konsekvenser for det norske innkjøpet av 56 kampfly.

Tredje gang i år Etter budsjettkompromisset i den amerikanske kongressen, er det blitt spekulert i om prisen også på de norske flyene blir høyere fordi USA bestiller færre fly.

Stortinget vedtok før sommeren å bestille fire testfly. Det er tredje gangen på ett år at testflyene blir tatt ut av drift.

Produsenten hevder at forsinkelser som denne feilen, er kalkulert inn i den eksisterende tidsplanen. Forsvarsanalytiker John Berg mener Regjeringen bør vente med å skrive under kontrakten med produsenten Lockheed Martin, inntil det er klart om de tekniske problemene blir langvarige.

Heldigitalt - Det trenger ikke være alvorlig, og slike feil er forholdsvis vanlige i en utviklingsfase. Samtidig er dette et spesielt fly. Det er heldigitalt, noe som betyr at alt henger sammen med alt, og at det er vanskeligere å isolere feilen, sier Berg.

Norge inngikk i 2008 foreløpig avtale om kjøp av 56 F-35-fly fra amerikanske Lockheed Martin til erstatning for dagens F-16-fly.

Antatt anskaffelsespris var da 42 milliarder kroner.

Summen har siden vokst til 52 milliarder kroner.

(NTB).