FARLIG? Foreløpige beregninger anslår en sjanse på 1/625 for at asteroiden 2011 AG5 treffer jorda i 2040. Men farenivået vil trolig gå kraftig ned de neste åra, etter ytterligere observasjoner.  Illustrasjon: ESA
FARLIG? Foreløpige beregninger anslår en sjanse på 1/625 for at asteroiden 2011 AG5 treffer jorda i 2040. Men farenivået vil trolig gå kraftig ned de neste åra, etter ytterligere observasjoner. Illustrasjon: ESAVis mer

Kan asteroiden treffe jorda?

2011 AG5 er i stand til å utslette en storbyen, men risikoen for at den treffer oss i 2040 minker trolig kraftig framover. Slik avgjøres skjebnen.

(Dagbladet): Om dagens prognoser holder, er det en svært liten, men ikke null, sannsynlighet for at en 140 meter bred asteroide treffer jorda i 2040. Men det er ikke noen grunn til å bygge et tilfluktsrom i kjelleren helt ennå.

For det første er asteroiden liten, iallfall i forhold til steinene som har ført til globale kataklysmer i løpet av jordas historie. Til sammenlikning hadde asteroiden som trolig bidro til å utslette dinosaurene for 65 millioner år siden en diameter som var over 70 ganger større.

Trolig ingen fare Om 2011 AG5, som denne asteroiden er døpt, mot formodning skulle treffe oss om 28 år, vil ødeleggelsene derfor være regionale, ikke internasjonale. Menneskeheten kommer til å overleve.

For det andre kommer treffsannsynligheten, som nå er satt til 1/625, etter alt å dømme til å minke framover, forklarer professor Kaare Aksnes ved Universitetet i Oslo, en pioner innen baneberegninger av objekter i solsystemet.

Når en ny asteroide blir oppdaget, starter jobben med å kartlegge hvor den skal, og om den kan komme til å treffe jorda i overskuelig framtid. Men i motsetning til på film, kan ikke dette avgjøres ved å titte i teleskopet og knatte ut noen få, kjappe kalkulasjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi må bygge opp en rekke observasjoner over tid. Dette gjøres enten ved å fotografere asteroiden mot stjernebakgrunnen, eller bruke radar, som blir mest aktuelt når objektene er så små som denne. Dermed kan vi få retningsbestemt den på et bestemt tidspunkt, sier Aksnes ved Institutt for teoretisk astrofysikk til Dagbladet.

Må observeres mer Det kan sammenliknes med et fotografi av en fotball med publikum i bakgrunnen. Ut fra bare ett bilde blir det umulig å si noe om ballens hastighet, hvor den er på vei og hvor den lander.

Ballen vil fortsette å bevege seg relativt til bakgrunnen, og flere bilder, tatt med et kjent tidsmellomrom, gjør at banen kan forutsis med stadig større sikkerhet. Med gravitasjonslovene til grunn, er det en smal sak å regne ut hvor den lander. Det er bare matematikk.

Kreftene som virker på en asteroide i rommet er langt mer kompliserte å beregne enn hos en jordbunden fotball, men lovene er like fullt godt kjent. Og akkurat nå er det ikke tatt nok «bilder» av 2011 AG5 til å si noe særlig om den reelle faren for oss, sier Aksnes.

- Den ble bare oppdaget for ett år siden, og er fulgt i cirka et halvt omløp rundt sola. Vanligvis kreves det observasjoner av flere runder rundt før vi kan ha en sikker bane. Jeg tror sjansene for at den treffer vil minke, sier Aksnes.

Skjebnesvangert nøkkelhull Da asteroiden 99942 Apophis ble oppdaget i 2004, ble det satt en sannsynlighet på 2,7 prosent for at den vil treffe jorda i 2029. Ytterligere observasjoner har nedgradert dette til mindre enn 1/200 000.

Aksnes sier vi imidlertid ikke kan utelukke at 2011 AG5 vil være på kollisjonskurs.

- Risikoen kan også vise seg å øke. Nøyaktigheten er helt avhengig av hvor mange observasjoner som er utført, og hvor presise de er. Det vil alltid være tilegnet en viss usikkerhet, sier astrofysikeren.

2011 AG5 kommer til å suse trygt forbi jorda en rekke ganger de neste åra, og akkurat nå er mye av denne usikkerheten knyttet til en helt bestemt nærpassering som finner sted i februar 2023.

Om den går gjennom et bittelite område kalt nøkkelhull, kan gravitasjonskrefter endre banen på en slik måte at den smekker inn i jorda 17 år etter. Om den bommer på nøkkelhullet, som den per nå ligger an til å gjøre, kan vi puste lettet ut.

GÅR NOK BRA: Asteroiden vil mest sannsynlig passere jorda i en harmløs avstand på 0.001920 astronimiske enheter, som tilsvarer 287 200, i februar 2040. I grafikken er jorda den blå prikken, mens månens og asteroidens bane er henholdsvis hvit og grønn. Grafikk: Tony Dunn/Wikimedia Commons Vis mer

Et estimat fra Nasas Jet Propulsion Laboratory (JPL) viser at området 2011 AG5 må treffe er rundt 100 km bredt, et støvfnugg sammenliknet med de enorme størrelsene på solsystemnivå. Dette er godt nytt: Det gir nemlig muligheter til å avverge katastrofen.

Kan dyttes unna Asteroiden er svært liten og vi har god tid. Derfor kan selv små påvirkninger holde til å påvirke banen slik at nøkkelhullet unngås. Dette inkluderer blant annet å dytte den med kjernefysiske våpen, som i tur kan føre til andre problemer i form av en skur mindre steiner.

Andre alternativer er å bruke romsonder. De kan for eksempel bruke et speil til å varme opp én side av asteroiden, eller legge seg inntil og bruke gravitasjonsmetoden til å dytte asteroiden over i en annen bane.

- Det er å legge et romskip tett inntil slik at gravitasjonskreftene fra denne vil trekke litt på asteroiden. Det vil nok fungere, men det krever at motorene til sonden fungerer over veldig lang tid, noe som kan være en utfordring, sier seniorrådgiver Pål Brekke ved Norsk romsenter til Dagbladet.

Steiner på størrelse med 2011 AG5 sneier forbi jorda hele tida, og treffer med jevne, men lange mellomrom. Per i dag er nesten 1300 potensielt farlige asteroider identifisert, og det oppdages stadig nye, ifølge Nasas JPL.

Kan utslette en by Om 2011 AG5 eller tilsvarende rammer jorda, betyr det verken armageddon eller menneskehetens undergang, men «bare» dårlig nytt for eventuelle personer i nærheten av nedslagsstedet.

- Den er altfor liten til å forårsake en masseutryddelse. Dagens usikre estimat er at den er 140 meter bred, og i utgangspunktet vil en del kunne brenne opp i atmosfæren. Den vil kunne utslette en by og rasere et område på flere titalls kilometer, men sjansene er større for at den treffer hav. Det kan reise voldsomme tsunamier som fører til stor skade, sier Aksnes.

Det største nedslaget over land i moderne tid fant sted i Tunguska i Russland, da en meteoride eller fragment fra en komet eksploderte fem til ti kilometer over bakken.

Gjenstanden var trolig noen titalls meter bred, og eksplosjonen veltet rundt 80 millioner trær i et område på over 2000 kvadratkilometer.

Professor Kaare Aksnes sier sannsynligheten for at asteroiden treffer trolig minker i takt med nye observasjoner. Foto: Dagbladet Vis mer