Kan bli anmeldt for «flykapring»

Braathens SAFE vurderer nå å anmelde statssekretær Per N. Hagen og 30 andre passasjerer, deriblant Kripos-leder Arne Bjørkås, som sist fredag tvang et passasjerfly til å lande på Røros.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Passasjer-«kaprerne» blir ikke anmeldt

- Vi ser svært alvorlig på hendelsen, og vil i dag drøfte hvilke konsekvenser okkupasjonen skal få. Å anmelde forholdet til politiet er en av de veiene vi vurderer å gå, sier informasjonsdirektør Audun Tjomsland i Braathens SAFE. Aldri før i selskapets 51-årige historie har ledelsen opplevd slikt kollektivt press på kabinpersonell. Nå skal opprøret til statssekretæren og medpassasjerene hans granskes nøye.

Krever full rapport

- Det er uforsvarlig og helt uakseptabelt at passasjerer tar kontrollen over flyet på denne måten. Sikkerheten blir klart satt i fare. Derfor vil vi forfølge saken, sier Tjomsland. Han får støtte av Luftfartsverket som har avkrevd full rapport fra hendelsen om bord i flyet.
- Bråk i kabinen er et tiltagende problem ellers i verden. Det er bekymringsfullt dersom denne trenden nå også har nådd Norge, sier Herbert Francke, sikkerhetssjef i Luftfartsverket.

- Hvor alvorlig ser dere på hendelsen?

- Det som skjedde om bord i flyet virker som bråk, og passasjerene har klart trosset kapteinens ordre. Dersom det som er framkommet i mediene stemmer, må vi slå ned på slik oppførsel. Vi har bedt om en full rapport fra Braathens SAFE, og saken vil få høy prioritet hos oss i dag, sier Francke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Må anmeldes

- Frykter dere en signaleffekt?

- Vi frykter at sikkerheten kan ha blitt redusert som følge av dette bråket, men det er for tidlig å si noe om signaleffekten. Men vi vet at dette er et stort problem ellers i verden, og alt som kan redusere sikkerheten på fly, må forfølges.

Det er foreløpig for tidlig å si hvilke mottiltak eller etterspill episoden får, sier Francke.

Hendelsen på Værnes har også skapt sterke reaksjoner innad i flygermiljøet.

- Det må slås hardt ned på slik oppførsel, sier Per Gram i Norsk Flygerforbund. Han er leder for den internasjonale virksomheten i forbundet, og sier det er første gangen i Europa at en kollektiv mobb har tatt kontrollen om bord på et fly.
Saken blir ikke mindre alvorlig når en statssekretær og en leder fra kriminalpolitiet er blant dem som står i fare for å bli anmeldt. Hagen er mest kjent som leder av Stortingets kontrollkomité, og Bjørkås har ledet politietterforskningen av flere større flyulykker, blant andre Svalbard-ulykken i 1996 hvor 141 mennesker omkom.

Ingen politikersak

- Flymiljøene i Norge må nå sammen jobbe med å finne ordninger som stopper slik oppførsel. Internasjonalt er det snakk om strafferettslige forføyninger som er meget skarpe, fordi man setter besetningen og medpassasjerer i fare, sier Gram.

- Bør Braathens SAFE anmelde forholdet?

- Ja. Det er nødvendig å slå hardt ned på slik oppførsel for å unngå at det får utvikle seg. Det er kapteinen som skal ha den absolutte myndighet om bord. Når han blir tvunget til å lande mot sin vilje, må han ha følt passasjerene som en direkte trussel. De som har gjennomført dette må stilles til rette for sine handlinger slik at folk tenker seg nøye om før de planlegger liknende aksjoner, sier Gram.

Stortingets samferdselskomité kommer trolig ikke til å forfølge saken.

- Selv om det er en kollega som er involvert, er ikke dette noen politikersak. Saken vil ikke bli tatt opp i samferdselskomiteen. Det er opp til Luftfartsverket å finne ut om sikkerheten var truet, sier leder Oddvar Nilsen (H).