FRYKTER ELBILAVGIFT: Regjeringen vil ikke si noe om hvor lenge elbilene vil beholde dagens fordeler. Om få år kan dermed elbileiere måtte forholde seg til avgifter de til nå har vært skjermet for. Det sier Gøril Andreassen,i Zero, som på bildet viser fram en multi-fuel Volvo V70. Foto : Sigurd Fandango / Dagbladet
FRYKTER ELBILAVGIFT: Regjeringen vil ikke si noe om hvor lenge elbilene vil beholde dagens fordeler. Om få år kan dermed elbileiere måtte forholde seg til avgifter de til nå har vært skjermet for. Det sier Gøril Andreassen,i Zero, som på bildet viser fram en multi-fuel Volvo V70. Foto : Sigurd Fandango / DagbladetVis mer

Kan bli avgifter på elbil

Regjeringen vil ikke lenger frede fordelene elbilene har, for mer enn ett år av gangen. Nå frykter Zero det er slutt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Helt siden elbilene først kom på markedet, har de batteridrevne bilene vært skjermet for alle avgifter. I stedet har elbileiere hatt solide fordeler som lav engangsavgift og rett til å kjøre i kollektivfeltet.

Frykter avgifter
Over tid har det vært spekulert på hvor lenge himmelen vil fortsette å være skyfri for elbileiere. Etter at statsbudsjettet ble lagt fram for en måned siden, ble det klart at elbileiere slipper unna avgiftene også for neste år.

Men nå frykter miljøorganisasjonen Zero at regjeringen har skumle planer om å fjerne fordelene, og fortviler over sprikende signaler fra regjeringen.

- Etter at regjeringen la på avgift på biodiesel for to år siden, er folk bekymret for når de vil fjerne fordelene for elbiler. Dette må regjeringen nå rydde opp i og skape forutsigbarhet, sier Gøril Andreassen i Zero til Dagbladet.

Sprikende signaler
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa gikk i forbindelse med statsbudsjettframleggingen ut og ga tydelige signaler om at elbilene var sikret avgiftsfrihet helt fram til 2015.

- Det jeg er glad for, er den forutsigbarheten som nå ligger fram til 2015, sa Kleppa, ifølge Teknisk Ukeblad.

Men fra statssekretær Kjetil Lund (Ap) i Finansdepartementet er det ingen slike løfter å få.

- Hvor lenge kan du frede elbilene?

- Vi har sagt i statsbudsjettet at vi ikke nå har planer om å endre rammebetingelsene for elbiler. Jeg vil ikke si et bestemt årstall når vi ikke har noen planer om endringer, sier Lund.

Vil ikke frede
I statsbudsjettet for neste år varsler regjeringen at «helheten i rammebetingelsene for elbiler må imidlertid vurderes i åra framover på bakgrunn av utviklingen i salget av slike kjøretøy».
 
- Hva i utviklingen er det dere vil følge med på?

- Volumet er viktig å følge med på. I dag har elbiler mange fordeler, både det at de kan kjøre i kollektivfeltet og avgiftsfordeler. Hvis de alle fleste biler er elbiler, gir for eksempel regelen om å kjøre i kollektivfeltet liten mening, sier Lund.

- Hvilke andre fordeler kan falle bort?

- Vi må vurdere alle elementene. Det må vurderes over tid.

Vil ha svar
De ulike svarene og signalene fra regjeringen går på tålmodigheten løs i Zero.

VIL IKKE FREDE: Statssekretær Kjetil Lund (Ap) ved Finansdepartementet vil ikke frede fordelene elbilene i dag har for mer enn ett år av gangen. Foto: FD Vis mer

- Hvorfor er det så vanskelig for regjeringen å kunne gi et ordentlig svar, og skape forutsigbarhet i tiltakene sine, spør Andreassen, som er avdelingsleder ved Transport i ZERO.

Zero frykter nå at regjeringen vil bryte med de gode rammevilkårene som har bidratt til at stadig flere bilprodusenter satset mot det norske markedet.

- Det er et vellykket prosjekt, som gjør at Norge er et av de ledende landene på endring til en klimavennlig bilpark, sier Andreassen til Dagbladet.

- Tydelig signal - Andreassen har rett i at den politikken regjeringen har ført på dette området har bidratt til en mer miljøvennlig bilpark, og at det har vært en suksess. CO2-utslippene er redusert med 24 prosent på nye biler over fem år, sier Lund og legger til:

- Jeg synes det er litt rart at Zero synes det er et så dårlig signal fra oss når vi sier at vi ikke har noen planer om endringer.