...kan bli dyrt for bankkundene

DnB og Storebrand tar sammen nær halvparten av markedet for livs- og pensjonsforsikring, og en tredel av fondsmarkedet. Forbrukerdirektøren frykter at resultatet blir høyere priser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er to av landets største i livsforsikring og pensjon som nå vil gå sammen. På kollektiv pensjon blir markedsandelen nesten 47 prosent, og de dekker over halvparten av markedet for individuelle produkter.

Forbrukerdirektør Per Anders Stalheim frykter høyere priser på livs- og pensjonsforsikringer ved et sammenslått DnB-Storebrand.

- Det er en fare for at det blir dyrere for kundene. Årsaken er den store markedsandelen det nye konsernet vil få på livsforsikring. Dette må vi følge med på, fastslår Stalheim.

Også Dine Penger-redaktør Tom Staavi er bekymret for konkurransen på forsikringssiden:

- Det er et problem for et lite land at det største og det tredje største finanskonsernet fusjonerer. Dette kan få konsekvenser som vi ikke har oversikt over, sier Staavi.

Forbrukeradvokat Ola Fæhn mener det er uheldig for forbrukerne at vi får store og veldig sterke aktører på finanssektoren. Særlig fordi fordelsprogrammer og pakkeløsninger blir mer utbredt. - De kan få så stor makt at de kan styre markedet.