Kan bli en permanent byggeplass

Fredag er det ett år siden flyplassen på Gardermoen ble åpnet. Nå må flyplassen bygges om fordi den ikke ble tilpasset Schengen-kontroller. I verste fall kan hovedflyplassen bli en permanent byggeplass.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I første omgang er det prosjektert anleggsarbeid fram til oktober neste år.

Informasjonssjef Knut Egil Hansen ved flyplassen beklager byggearbeidene som de reisende ikke vil unngå å merke.

- Vi vet ikke hva det vil koste, men 1. oktober 2000 må Gardermoen være Schengen-klarert, sier Hansen.

Det betyr at det må være ulike avgangs- og ankomstprosedyrer for fly som kommer fra EU-land og fly som ankommer fra andre land. Det kreves også ulike regelverk når det gjelder kontroller av borgere bosatt i EU, kontra andre land.

Byggearbeidet vil i første rekke omfatte utgangene lengst fra innsjekkingen. I byggeperioden vil flere gater bli stengt.

- Vi kunne ikke gjøre dette da flyplassen ble planlagt, sier Hansen til Dagbladet. - Da var vi ikke klar over kravene til grensekontrollene.

Bygge, bygge, bygge

Gardermoens første driftsår har vært preget av byggearbeider.

  • VIP-delen av flyplassen er bygd om. Den spesielle avgangs- og ankomstdelen som brukes av kongefamilien, regjeringen og ved statsbesøk etc. får om få dager nye flotte trapper. Da flyplassen ble bygd var tanken at alle VIP-ene skulle ta heis. Det ble derfor ikke bygd fin nok trapp. Ingen ved Oslo Lufthavn vil si hva ombygningen koster.
  • 260 millioner kroner er brukt for å bedre flyplassen foran kommende vinter. Systemer for avising av fly er endret og forbedret. Det er kjøpt inn nytt brøyteutstyr for 50 millioner kroner. Rullebanene skal ryddes for snø på 15 minutter, mot 30 minutter sist vinter.
  • Flyplassledelsen er meget godt fornøyd med omsetningen fra flyplassens spisesteder og butikker, men ønsker langt større variasjon i vareutvalg og restauranter.

2000-eksamen

Gardermoen har det første driftsåret hatt 13 millioner passasjerer, og det er ti prosent mer enn Fornebu og gamle Gardermoen hadde til sammen. Luftfartsdirektør Ove Liavaag mener at dagens trafikk ikke hadde vært mulig på Fornebu.

- Trafikkutviklingen har vist behovet for at Oslo-regionen måtte ha en ny flyplass, sier Liavaag. Om ikke lenge regner jeg med et årlig passasjertall på 15 millioner.

Direktør Nic Nilsen på Gardermoen lover at det til vinteren vil bli langt færre forsinkelser og driftsforstyrrelser enn sist vinter.

- Kommende vinter blir vår store eksamen. Vi har investert tungt for å være bedre forberedt. Vi har også et års viktig erfaring, sier Nilsen.

Fornøyd

Flyplassen på Gardermoen fungerer meget bra, og publikumsundersøkelser bekrefter at de reisende stort sett er meget godt fornøyde. Likevel har flyplassen flere svake sider.

  • Billettsystemene ved ankomst flytoget er upraktisk, dyrt i drift og skaper køer. Nå lover NSB Gardermobanen at maskinene skal fjernes, men det skjer ikke før etter 1. januar. Gardermobanen må ut med mange millioner til ekstraordinært vakthold, da maskinene stadig svikter.
  • Det er altfor lite rullefortau, slik at det blir veldig langt å gå fra de ytterste utgangene. Ingen nye planlegges.

Matutvalget er lite variert og dyrt, men dette lover flyplassledelsen å gjøre noe med.