ER DETTE FRAMTIDAS BIL? General Motors Chevrolet Volt skal svare på konkurransen fra Toyotas hybridbiler. Men den vil bli nesten dobbelt så dyr som Toyota Prius. Og mens Chevrolet Volt kan gå 64 kilometer på fulladet batteri kan kinesiske e6 fra BYD Auto gå 400 kilometer.  Chevrolet Volt blir å se på veiene i 2010. Foto: EPA/GENERAL MOTORS/SCANPIX
ER DETTE FRAMTIDAS BIL? General Motors Chevrolet Volt skal svare på konkurransen fra Toyotas hybridbiler. Men den vil bli nesten dobbelt så dyr som Toyota Prius. Og mens Chevrolet Volt kan gå 64 kilometer på fulladet batteri kan kinesiske e6 fra BYD Auto gå 400 kilometer. Chevrolet Volt blir å se på veiene i 2010. Foto: EPA/GENERAL MOTORS/SCANPIXVis mer

Kan denne drømmebilen redde GM?

Neppe. Her er 5 grunner til at Obamas trimming av bilgiganten ikke vil hjelpe.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||
(Dagbladet): General Motors-sjef, Fritz Henderson, lovet å skape et sterkere GM, da  konkursbegjæringen ble lagt fram mandag denne uka.

Men først må verdens største bilprodusent i 77 år i gjennom en smertefull slankekur. 14 fabrikker og 21 000 ansatte skal bort. Det samme skal bilmerkene Opel, Vauxhall, Saab, Hummer og Saturn og hundrevis av bilforhandlere.

At «patriotmerket» Hummer nå selges til det kinesiske vei- og broselskapet Tengzhong er bare enda et skudd for baugen for det amerikanske industriikonet General Motors.

Tviler på vidunderbarnet
Men det er de som mener at konkursbegjæringen og de 30 milliardene fra Obama og ikke kan redde General Motors fra å gå helt til grunne.

Finansavisa The Wall Street Journal har listet en rekke grunner til at hestekuren ikke vil virke.

Den første og viktigste innvendingen de reiser mot GMs framtidsplaner er klokkertroen på den nye modellen Chevrolet Volt. Hybridbilen er lansert som GMs nye vidunderbarn og motsvar til Toyotas suksess med mindre, mer miljøvennlige biler.

«MADE IN CHINA»:  Patriotmerket Hummer, etterkommeren av Humvee som er standardfeltvognen i det amerikanske forsvaret, skal selges til Kina. Foto: REUTERS/Joshua Lott/SCANPIX
«MADE IN CHINA»: Patriotmerket Hummer, etterkommeren av Humvee som er standardfeltvognen i det amerikanske forsvaret, skal selges til Kina. Foto: REUTERS/Joshua Lott/SCANPIX Vis mer

Koster det dobbelte
Problemet er bare at Chevrolet Volt vil koste nesten det dobbelte av hovedkonkurrenten Toyota Prius. Når Chevrolet Volt kommer på amerikanske veier i 2010 vil den ha en prislapp på 40 000 dollar. En Toyota Prius koster i USA rundt 25 000 dollar.

Da Dagbladet besøkte den årlige bilmessen i Detroit i januar i år, trakk kineserne hånlig på smilebåndet. Enda et signal om at bilbyen Detroit har mistet forspranget de en gang hadde.

Kineserne ga daværende GM-sjef
Rick Wagoner hakeslepp, skrøt de, da de viste fram den lille kinesiske elbilen e6. En bil som med fulladet batteri kan gå 400 kilometer. Chevrolet Volt kan gå 64 kilometer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tynget av pensjoner
Selv om General Motors kom fram til den viktige avtalen med den mektige fagforeningen United Auto Workers (UAW), vil bilgiganten fortsatt være tynget av pensjonskostnader i årene som kommer.

Avtalen som ble inngått forrige fredag innebærer lavere arbeidskostnader og at GM oppretter et frivillig fond for å gi helsetjenester til selskapets pensjonister, mens pensjonene opprettholdes. I stedet for kontanter får UAW 17,5 prosent av aksjene i det nye selskapet.

Med disse betingelsene skal GM være på linje med Toyota og Honda Motor Co.

Likevel vil GM betale 600 millioner dollar årlig til fagforeningen i form av utbytte på foretrukne aksjer, skriver Wall Street Journal.

Det betyr at for hver bil GM produserer i USA vil 300 dollar gå til helse- og pensjonsutgifter.

Staten som eier
Et annet stort spørsmål er hvem som bestemmer, når den amerikanske staten går inn med 30 milliarder dollar og får 60 prosent av aksjene.

RAMMES: Bilmekanikeren Chris Neiderer fra Philadelphia er en av dem som trolig vil merke at GM kutter i bilmerker, fabrikker og bilforhandlere. Foto: AP Photo/Matt Rourke/SCANPIX
RAMMES: Bilmekanikeren Chris Neiderer fra Philadelphia er en av dem som trolig vil merke at GM kutter i bilmerker, fabrikker og bilforhandlere. Foto: AP Photo/Matt Rourke/SCANPIX Vis mer

Vil regjeringen tillate at GM-biler lages i Kina? Vil regjeringen innføre endringer i ledelsen? Vil regjeringen bestemme GM-sjefenes lønninger?

Det er spørsmål som journalistene har pepret Obama-regjeringen med, skriver det politiske nettstedet Politico. Selv om Obama bedyrer at staten skal være en passiv eier i GM, beveger Obama-regjeringen seg inn i et potensielt ukjent terreng, med politiske minefelt.

For GMs del kan det å kvitte seg med de uønskede bilmerkene bli en langvarig prosess som kan koste årevis i retten og enda mer av skattebetalernes penger.

Usikkert bilsalg
Men uansett hva Obama gjør og hva omleggingsplanene medfører, vil GMs framtid først og fremst avhenge av hvor mange biler de klarer å selge.

På 70-tallet var annenhver bil som rullet på amerikanske veier en GM-bil. I dag har GM en markedsandel på bare 19 prosent.

Salget av nye biler har sunket med 40 prosent siden januar, til et årlig salg på under 9,5 millioner i året. Med de tallene taper selv Toyota, verdens største bilprodusent målt i antall solgte biler, penger.

Under det nye regimet legges det opp til at «nye GM» skal gå i null med 10 millioner solgte biler årlig. Ekspertene håper at når finanskrisen ebber ut vil bilsalget overstige 10 millioner med god margin.

Men trolig vil aldri GM finne tilbake til rekorden fra 2000, da bilprodusenten solgte 17 millioner biler.

SKAL GJØRE JOBBEN: GMs nye sjef Fritz Henderson. Han overtok etter at Rick Wagoner ble skjøvet ut i mars. Foto: AFP PHOTO/Stan Honda/SCANPIX
SKAL GJØRE JOBBEN: GMs nye sjef Fritz Henderson. Han overtok etter at Rick Wagoner ble skjøvet ut i mars. Foto: AFP PHOTO/Stan Honda/SCANPIX Vis mer