- Kan få en utrolig effekt

Barne- og familieminister Laila Dåvøy håper at mange følger etter initiativet fra Elin Hoff og Neste Stopp-kjeden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Dette er prisverdig og jeg håper at flere tar etter. All ære til Elin Hoff som tar initiativ til dette, sier Dåvøy.

Hun sier at departementet er svært opptatt av seksualiseringen av det offentlige rom.

- Vi vet at 25 prosent av tiåringer er opptatt av slanking. I moteverdenens idealbilde blir kvinner og jenter framstilt på en måte som de ikke kjenner seg igjen i. Denne reklamen vil bryte med så å si alt vi ser rundt oss, sier hun.

Dåvøy har selv kjøpt en del ungdomsblader i det siste for å sette seg inn i hva ungdom eksponeres for.

- Ungjentene i reklamene er tynne, tynne. Det er svært positivt at vanlige voksne mennesker kan bli brukt i reklame, og vi slipper kroppsfikseringen. De tar et oppgjør med reklamen, og jeg tror at dette kan få en utrolig effekt, sier Dåvøy.

Hun tror det er mange foreldre som kommer til å bli fornøyde med Hoffs initiativ.

- Jeg håper flere tar etter, sier Dåvøy.

Smart produsent

- Dette er et knallbra initiativ. Det er kreativt og påkrevd at motebransjen gjør noe med de smale bildene vi er omgitt av om hvordan kvinner helst bør se ut. Reklame og moteindustri sensurerer så mange kvinnelige uttrykk. Hvis bransjen her i dette tilfellet bruker sin kreativitet til å skape et større mangfold, så er det helt fantastisk, sier Margreth Olin.

Filmskaperen av «Kroppen min» skapte debatt i fjor da hun utfordret bladet Henne til å trykke uretusjerte nakenbilder av henne selv på coveret.

- Hele samfunnet er gjennomsyret av folk som ikke har standpunkter. Denne kleskjeden har en aktiv holdning i stedet for å flyte med og la andre sette dagsordenen for seg. Jeg tror kvinner kommer til å bli mer og mer bevisste på å velge bort ting vi ikke ønsker. En smart produsent vil se dette og begynne å skape klær for en kvinnekropp som ikke er pint og plaga, sier Olin.

Manipulerer

Redaktør i Elle, Signy Fardal, mener Neste Stopps kampanje er et kjempetrekk.

- Det er en veldig fin måte å skape oppmerksomhet på. Det er en bra sak som markerer noe viktig. Det bildet som vanligvis presenteres i reklamen, er ofte ikke en del av virkeligheten, sier Fardal.

Selv tror hun ikke at Elle kunne gjort noe liknende.

- Vi blander oss ikke inn i hvordan det blir jobbet med de internasjonale kampanjene. Vi tar inn annonsekampanjer fra motehus hvor modellene ikke ser helt ekte ut - de er for perfekte, de er glatte og polerte - og noen av bildene kan mistenkes å være manipulert. Vi lever av reklameinntekt og har et konsept som vi følger. Men vi manipulerer ikke egne redaksjonelle bilder, sier hun.

Fardal sier at hun gleder seg til å se hvordan modellene til Neste Stopp vil se ut dersom de ikke skal bruke stylist og bare bruke naturlig sminke og lys.

- Bildene kommer sikkert til å bli kjempefine, men det blir vanskelig. Jentene kommer sannsynligvis ikke til å se så bra ut som de gjør i virkeligheten. Jeg håper de kommer med kampanjen sin til oss, og jeg garanterer at de skal få plass på våre annonsesider, sier hun.

GIR STØTTE I: - Det er svært positivt at vanlige voksne mennesker kan bli brukt i reklame, og vi slipper kroppsfikseringen, sier barne- og familieminister Laila Dåvøy.