Forsker overrasket:

Kan forlenge livet ditt

Med litt mer sving på støvsugeren og aktiv gåing til butikken, kan du redusere dødelighet med opptil 49 prosent. Minstekravet er bare noen minutter om dagen.

SKAL IKKE SÅ MYE TIL: Ifølge en ny studie vil tre minutter om dagen med økt puls utgjøre store forskjeller. Foto: NTB.
SKAL IKKE SÅ MYE TIL: Ifølge en ny studie vil tre minutter om dagen med økt puls utgjøre store forskjeller. Foto: NTB. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er ingen overraskelse at trening er sunt , men i en ny studie ble en dansk forsker overrasket over hvor lite som faktisk skal til for å gjøre en stor forskjell:

Små, daglige treminuttersaktiviteter - utført med litt høyere intensitet - kan redusere risikoen for å dø av kreft med 40 prosent, og hjerte- og karsykdommer med opptil 49 prosent - og dermed forlenge livet ditt, ifølge studien som er publisert i tidsskriftet Nature Medicine.

Sving støvsugeren litt mer aktivt

Det er heller ingen drastiske grep som må tas for å forbedre livskvaliteten. Det holder med helt enkle valg i hverdagen som øker pulsen i noen få minutter.

Du kan for eksempel ta trapper i stedet for heis, gå bitte litt raskere til butikken - og bruke kroppen litt mer aktivt under hverdagslige gjøremål som støvsuging eller vasking.

GJØR DET AKTIVT: Hvis du legger litt ekstra aktivitet i hus-rengjøringen, kan dette være en del av tre-minutters-grepet. Foto: NTB.
GJØR DET AKTIVT: Hvis du legger litt ekstra aktivitet i hus-rengjøringen, kan dette være en del av tre-minutters-grepet. Foto: NTB. Vis mer

- Det er første gang noensinne at forskning har vist at bare tre-fire korte intense minutter med fysisk aktivitet kan redusere dødelighet, sier Cecilie Thøgersen-Ntoumani, professor i fysisk aktivitet og sunnhet ved Syddansk Universitet, til det danske mediet vitenskap. Hun er en av forskerne bak studien.

Thøgersen sier hun er svært overrasket over studiens funn, og mener det er en gladnyhet.

Grundig studie

Studien hentet inn data fra over 25 000 personer som ble fulgt over sju år. Alle deltakerne var briter med en gjennomsnittsalder på 62 år. Ingen av deltakerne var hyppige mosjonister fra før av.

Ut ifra innsamlet data noterte forskerne deltakernes fysiske aktivitet. I studien omtalte de disse korte, intensive minuttene med forhøyet puls som VILPA - en forkortelse av Vigorous Intermittent Lifestyle Physical Activity, skriver Nature Medicine.

En kort fysisk aktivitet, altså en VILPA, kan for eksempel være å gå raskt til jobben eller bruke kroppen aktivt under helgevasken. Etter sju år, kunne forskerne konkludere at så lite som tre daglige VILPA nesten halverte risikoen for å dø av hjerte- og karsykdommer. Risikoen for tidlig død falt også i takt med hvor mange VILPA'er personen hadde om dagen.

Reduserte med 65 prosent

På det meste hadde en av deltakerne 11 VILPA om dagen. Vedkommende reduserte da faren for å dø av hjerte- og karsykdommer med hele 65 prosent.

- Dette er en god, solid studie med veldig flotte funn, kommenterer Lars Nybo, professor ved Instituttet for Idrett og Ernæring ved København Universitet, til vitenskap.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer