KAPRET: Den 158 meter lange kjemikalietankeren Bow Asir ble i går kapret 350-400 nautiske mil fra den kenyanske kysten. Foto: EPA/TORD A SAELE/ODFJELL SE
KAPRET: Den 158 meter lange kjemikalietankeren Bow Asir ble i går kapret 350-400 nautiske mil fra den kenyanske kysten. Foto: EPA/TORD A SAELE/ODFJELL SEVis mer

- Kan gå et eller to døgn før piratene tar kontakt

Har ikke hørt fra den norske kapteinen siden i går.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


(Dagbladet): Ett døgn har gått siden alarmen gikk om bord på kjemikalietankeren Bow Asir.

Den norske kapteinen fortalte rederiet her hjemme at to hurtiggående båter nærmet seg. Marerittet var et faktum. 16-18 somaliske pirater bevæpnet med maskingevær tok seg om bord.

Den norske kapteinen og mannskapet på 27 er tatt som gisler. Siste gang Salhus Shipping hørte livstegn fra båten var klokka 11.45. Siden er all kommunikasjon koblet ut.

- Vi vet absolutt ingenting. Vi har ikke hatt noe kontakt med skipet, sier administrerende direktør i Odfjell SE, Terje Storeng, til Dagbladet.

Det er Odfjell SE som har chartret tankeren. Salhus Shipping overtok operatøransvaret for Bow Asir i begynnelsen av 2009.

Kan gå et døgn eller to
I morgentimene i dag har Rederiforbundet sittet i krisemøte med Salhus Shipping for å diskutere beredskapen og mulige tiltak.

- Skipet er på vei mot Somalia. Det som er vanlig er at det går en dag eller to før piratene tar kontakt, sier administrerende direktør Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund til Dagbladet.

- Våre tanker og vårt fokus nå er velferden til de om bord og deres pårørende. Dette er en svært alvorlig situasjon og en stor belastning, sier Henriksen.

Den norske kapteinen er bosatt og har familie i Thailand. Den øvrige besetningen kommer fra Polen, Russland. Litauen og Filippinene.

Venter krav om løsepenger
Bow Asir ble kapret i 08.30-tida i går, cirka 350-400 nautiske mil fra den kenyanske kysten, vest for Seychellene. Langt unna de mest utsatte områdene i Adenbukta og kysten av Somalia.

Ifølge Stig Jarle Hansen ved internasjonal avdeling i Norsk institutt for by- og regionforskning, vil skipet trolig bli tatt med til en av de somaliske havnebyene Hobyaa eller Haradhere.
 
Etter det Dagbladet.no får opplyst har Salhus Shipping leid inn eksterne forhandlere som skal jobbe for å få frigitt skipet og mannskapet.

Løsepengekravene ved tidligere kapringer har variert fra «bare» noen få millioner kroner til over 150 millioner kroner.

- Kapringen skjedde et stykke til havs. Det vil ta en tid før de kommer seg til lands, som vi regner med at de kommer til å gjøre. Men de har koblet ut alle muligheter til å følge skipet. Vanligvis kan vi lokalisere skipet via purplefinder, sier Storeng.

Flytter piratvirksomheten
Skipet var på vei fra Persiabukta til Mombasa i Kenya da det ble overmannet av somaliske pirater. På grunn av den konstante og høyst reelle kapringstrusselen i selve Adenbukta, har enkelte skip valgt en sørligere rute, der «Bow Asir» ble tatt.

Dermed kan det virke som om piratene også har flyttet virksomheten sørover.

Det er Odfjell SE som har chartret tankeren. Salhus Shipping overtok operatøransvaret for Bow Asir i begynnelsen av 2009.