Elektriske sparkesykler i Oslo:

Kan «gå ut på dato» etter bare noen måneder

Nå skal el-sparkesyklene komme til flere norske byer.

«GÅR UT PÅ DATO»: De elektriske sparkesyklene får miljørefs etter at det har kommet fram at syklene kan leve så kort som noen uker. Video: Marie Røssland / Dagbladet Vis mer

Den siste tidas «invasjon» av elektriske sparkesykler i Oslo, har vært vanskelig å ikke legge merke til. Forrige uke fikk tjenestene Tier og VOI refs fra Blindeforbundet for at blinde og svaksynte både hadde kollidert med parkerte sykler, og blitt påkjørt av sykler i fart.

Se mer om hvordan syklene fungerer, og hva folk synes om dem, i videoen øverst i saken.

Også i andre byer, hvor denne typen sykler har vært tilgjengelige litt lengre, har det «grønne alternativet», fått kritikk for å slettes ikke være så grønt likevel. En rapport gjennomført av svenske Breakit viser at syklene til VOI bare har hatt en levetid på rundt to til tre måneder i Stockholm.

- Var ikke tilpasset bruken

Mandag var sjefen for VOI i Norden, Eric André, på plass i Oslo for å møte det norske teamet. Slik forklarer han de urovekkende tallene overfor Dagbladet:

- Da vi startet opp i Stockholm for rundt sju måneder siden hadde vi ikke sykler som var laget for denne typen bruk, altså deling. Det visste vi, og siden da har vi sett en utrolig forbedring på levetida. De produktene vi har hatt på markedet nå i noen måneder, holder seg fortsatt. Nøyaktig hvor lenge de vil holde, får framtida vise. Vi arbeider kontinuerlig med å tilpasse syklene til delingsbruken og til det skandinaviske klimaet, sier André.

I OSLO: Norden-sjefen i VOI lover at syklene i Oslo skal leve lengre enn tre måneder. Foto: Marie Røssland / Dagbladet
I OSLO: Norden-sjefen i VOI lover at syklene i Oslo skal leve lengre enn tre måneder. Foto: Marie Røssland / Dagbladet Vis mer

VOI-sjefen understreker også at det ikke er slik at hele syklene kastes etter noen måneder, men at de i størst mulig grad jobber med å reparere syklene, og ved å gjenbruke delene som fortsatt fungerer.

Hele industrien av utleibare el-sparkesykler er relativt fersk. Likevel viser også tall fra USA at noen leverandører bare har en levetid på 28 dager. André i VOI forteller at de ennå ikke har nok data til å kunne fastslå en eksakt levetid, men at batteriene de bruker skal tåle 10 000 oppladninger.

Syklene som er i Oslo har bare vært i bruk i noen uker, og på tross av manglende data om levetida, mener André at de kan være sikker på at syklene holder seg i over tre måneder.

- Vi vil selvsagt at den skal kunne brukes så lenge som mulig, om det er ett eller to år, er vanskelig å si nå. Vi ser at bare de forbedringene vi har gjort på noen måneder, så har vi forbedret miljøaspektet drastisk, sier André.

FELLE: De elektriske sparkesyklene skaper problemer for flere i Oslo. Også brukerne av dem forstår at det kan være farlig. Se hvordan her. Video: Marie Røssland Vis mer

Miljøbevegelsen er kritisk

I forbindelse med svenske Breakits avsløringer, fortalte medgründer Dougulas Stark i VOI, at de forventet å øke levetida til seks måneder med ny modell.

Dette målet imponerer ikke Anja Bakken Riise i Framtiden i våre hender.

- Om det stemmer at de bare varer i noen måneder, så er det altfor dårlig. Hvis dette skal være et miljøtiltak må det ha en lengre levetid. De burde i hvert fall vare i to til tre år. Såpass må vi kunne forvente av at miljøtiltak, sier Bakken Riise til Dagbladet.

IKKE OVERBEVIST: Leder i Framtiden i våre hender, Anja Bakken Riise, er ikke overbevist om at el-sparkesyklene er «grønne» ennå.
IKKE OVERBEVIST: Leder i Framtiden i våre hender, Anja Bakken Riise, er ikke overbevist om at el-sparkesyklene er «grønne» ennå. Vis mer

Hun understreker også at det å produsere slike batterier har ganske høye fotavtrykk, og at det bør være snakk om år og ikke måneder disse skal være i bruk.

- Er dette et tiltak norske byer trenger?

- Det kan vise seg å bli det, men slik det har skjedd nå så har det vært et slags «frislipp». Det var vært vanskelig for fotgjengere å vite hvor man skal gå. Disse tingene må vi finne ut av, og så altfor dårlig dersom det viser seg at de bare har en levetid på noen måneder. Men hvis de kan vare lengre, og hvis det betyr at folk kan bytte ut fossile transportmidler med å ta mer kollektivt og bruke sparkesykler, så kan det bli et godt miljøtiltak.

André i VOI, forstår kritikken fra miljøbevegelsen.

- Selvsagt hører vi kritikken. Det er i vår interesse, ikke bare i miljøets interesse, at vi forlenger levetida på syklene, sier han.

Tier: - Med på å redusere utslipp

Det andre selskapet som også har etablert seg i Oslo de siste ukene, er Tier. Lars Christian Grødem-Olsen, som er sjef i Oslo, sier følgende om deres erfaringer så langt i oppstartsfasen:

- Wien var den første byen vi lanserte Tier i. Dette var seks måneder siden, og vi har fremdeles den store majoriteten av sparkesyklene våre i drift der. På grunn av den korte tiden vi har eksistert, er det vanskelig å gi et nøyaktig tall, men ambisjonen vår er i første omgang å oppnå et års levetid, sier Grødem-Olsen til Dagbladet.

Også dette selskapet jobber tett med vedlikehold og reparasjon, og mener at sparkesyklene kan omtales som «grønn mobilitet».

- El-sparkesykler spiller en vesentlig rolle i å redusere utslipp i byer som Oslo. I tillegg vil den teknologiske utviklingen føre til mye lengre livstid for hver enkelt sparkesykkel, noe som vil forsterke den allerede positive effekten, sier Tier-sjefen.

Ingen regulering

Bymiljøetaten i Oslo forteller overfor Dagbladet at hele 11 aktører har vært i kontakt med dem angående utleie av el-sparkesykler. Samtidig forteller de at det ikke er påkrevd å søke, og at det dermed kan være langt flere som ønsker å etablere seg i hovedstaden.

Små elektriske kjøretøy ble sidestilt med sykler i lovverket 10. april 2018. Dette ga ifølge daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen «enklere regler, mindre byråkrati og litt mer moro i hverdagen».

Bakken Riise i Framtiden i våre hender tror det på sikt kan være nødvendig å regulere industrien i større grad.

- Det er ofte slik at reguleringene følger litt etter næringsutviklingen. Sannsynligvis vil en regulering både skjerpe miljøkravene til bransjen, og det vil også gjøre det lettere for folk å vite hvordan de skal brukes, noe som sannsynligvis vil gjøre det greiere for alle vi som skal ferdes ute i trafikken på en trygg og god måte.

Siden oppstarten har VOI så langt utvidet til 17 byer i Europa, og selskapet har store planer om å etablere seg i flere norske byer, som Bergen. Når dette skjer, og hvilke byer det er snakk om, vil de ikke utdype ennå.