- Kan gjøre vondt verre

NSB-ledelsens elendighetsrapport vekker undring blant profesjonelle bedriftsrådgivere og organisasjonsutviklere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Den kan forsterke NSBs negative spiral, sier Trond Hartmark i Hartmark Consulting.

- Wam har valgt en tung vei, sier Bitten Kallerud i Statskonsult.

NSB-sjef Arne Wams mandat til den interne arbeidsgruppa om bare å identifisere de negative sidene ved NSB BA er med andre ord ikke vanlig kost.

- Det er allmennmenneskelig å bli motivert av å lykkes med noe. Jeg vil tro at NSBs ansatte nå føler at de ikke lykkes med noe som helst. Da blir de ikke mer motivert av å få en systematisk oppsummering av ting de stort sett vet fra før, og som er av negativ karakter.

- Jeg er derfor veldig skeptisk til en analyse som går ut på bare å få fram all dritten, og tror rapporten kan forsterke den negative spiralen NSB er inne i. Hvis ikke ledelsen har klart for seg hva den skal bruke en slik problemanalyse til, tror jeg man hadde vært bedre tjent med ikke å gjøre det, sier Hartmark til Dagbladet.

I ansiktet

- Jeg vil dessuten tro de fleste i NSB kjenner igjen det meste av innholdet i denne rapporten fra før. Og de får det stadig slengt i ansiktet via presse og kunder. Mange i NSB tør knapt fortelle omverdenen at de jobber der, legger han til.

I stedet for å etterstrebe en felles kriseforståelse, tror Hartmark det nå er viktig at NSB klarer å skape et engasjement rundt de mulighetene de enkelte enhetene har til å gjøre ting bedre.

Tung vei

Seniorrådgiver Bitten Kallerud i Statskonsult mener konsernsjef Arne Wam har valgt den tyngste av to mulige veier.

- Det er to alternative veier å gå når man skal utvikle en organisasjon. Den ene er å gå løs på de negative sidene og lage en diagnose. Det er det NSB nå har gjort. Problemet med denne veien er at den er tung og langsom. Det er en metode man velger når man ikke har andre valg. Målet for en slik metode må være å skape en felles kriseforståelse. Men det er svært vanskelig.

- Den andre veien er å se framover. Det er lettere å få folk til å enes om mål. Det er mer motiverende enn å bli enige om hva som er galt, sier Kallerud.

- Hvis man så støter på problemer og konflikter på veien mot målet, for eksempel en negativ organisasjonskultur, må man gå ned i problemene og løse dem, sier hun.