MANIPULERT: Slik så hydraulikkoljerøret ut etter den voldsomme brannen på «Scandinavian Star» - en brann som oppsto et halv døgn etter den første hovedbrannen. Legg merke til at mutteren i koplingen på den høyre rørenden mangler. Maskinsjefen har fortalt at han brukte den samme mutteren til å blende røret nede i kontrollrommet. Bildet er tatt kort tid etter brannen. Foto: Dantest
MANIPULERT: Slik så hydraulikkoljerøret ut etter den voldsomme brannen på «Scandinavian Star» - en brann som oppsto et halv døgn etter den første hovedbrannen. Legg merke til at mutteren i koplingen på den høyre rørenden mangler. Maskinsjefen har fortalt at han brukte den samme mutteren til å blende røret nede i kontrollrommet. Bildet er tatt kort tid etter brannen. Foto: DantestVis mer

- Kan ha brukt diesel for å øke skadene på «Scandinavian Star»

Oslo-politiet får i formiddag vite at ekspertpanelet som har gransket katastrofen på «Scandinavian Star» legger helt nye opplysninger på bordet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Senior skips- og sikkerhetsinspektør Gisle Weddegjerde er ansatt i et klasseselskap.

Han sier til Dagbladet at det ikke er utenkelig at brannstifterne kan ha kjørt diesel inn i hydraulikkoljesystemet for å øke omfanget av brannen.

- Dekket bord - Modellforsøk eller simulering kan vise hvor mye og hva slags type brennbar væske som virkelig brant under den såkalte hydraulikkoljebrannen, sier han.

Weddegjerde omtaler rapporten som skal overleveres til politiet i dag, som «bunnsolid» og et «overveldende bevismateriale».

- Politiet kommer nesten til dekket bord. Vi presenterer en rekke nye bevis. Og ikke minst, nye vitneforklaringer, sier Weddegjerde.

- Svindel Ekspertpanelet fremla 6. april noen av sine konklusjoner etter omfattende granskning av nærmere 40 000 dokumenter. En av påstandene er at brannene på «Scandinavian Star» i 1990 var ledd i en gedigen forsikringssvindel.

Skipet ble forsikret for tre ganger markedsverdien og ble ødelagt av brannene etter bare èn ukes trafikk mellom Oslo og Frederikshavn.
Etter sjøforklaringen ble det lagt til grunn at danske interesser eide skipet.

Like fullt ble det gigantiske forsikringsoppgjøret utbetalt til det amerikanske rederiet Sea Escape Cruises Ltd.

Stakk av I timene etter brannene i Skagerrak, var det nøkkelpersonell fra Sea Escape som tok styringen ombord.

EKSPERTER: For to uker siden møtte representanter fra Stiftelsen etterforskning av mordbrannen «Scandinavian Star» justispolitikere på Stortinget. I morgen skal stiftelsen fremlegge sin rapport til Oslo-politiet. Fra venstre Terje Bergsvåg, skips- og sikkerhetsinspektør Gisle Weddegjerde, branningeniør Håkon Winterseth og tidligere brigadesjef i Oslo brannvesen, Thor Kristiansen. Foto: Eivind Pedersen
EKSPERTER: For to uker siden møtte representanter fra Stiftelsen etterforskning av mordbrannen «Scandinavian Star» justispolitikere på Stortinget. I morgen skal stiftelsen fremlegge sin rapport til Oslo-politiet. Fra venstre Terje Bergsvåg, skips- og sikkerhetsinspektør Gisle Weddegjerde, branningeniør Håkon Winterseth og tidligere brigadesjef i Oslo brannvesen, Thor Kristiansen. Foto: Eivind Pedersen Vis mer

Da hydraulikkoljebrannen oppstod, var det kun Sea Escape-mannskap og svenske brannfolk ombord i «Scandinavian Star».

For en uke siden ble det kjent at tre filippinske mannskapsmedlemmer rømte ut av en luke i skipsskroget da skipet la til kai etter å ha blitt tauet inn til Lysekil i Sverige.

Informerte granskere Fra før er det kjent at hydraulikkoljerøret i en av korridorene i en av lugarseksjonene, er blitt deformert og ødelagt. Røret er løsnet i en kopling og deretter bøyd ut i en horisontal bue. Deler av koplingen er fjernet.

En av de nye opplysningene, som i dag blir overgitt til politiet, er at den tyske maskinsjefen, har fortalt til norske granskere at han brukte deler av denne koplingen da han blendet det samme hydraulikkrøret i manøvreringsrommet på bildekket.

Opplysningene er ikke gitt videre til politiet.

Skrudd opp Det er grunn til å tro at operasjonen med hydraulikkoljerøret skjedde i tidsrommet mellom ca. kl. 9 og 13, da den såkalte hydraulikkoljebrannen plutselig oppsto med voldsom styrke.

Dette begrunnes i at hydraulikksystemet ble brukt da kjørerampen akter på «Scandinavian Star» ble åpnet en gang mellom klokka 8 og 9. Da fungerte systemet og det foreligger ingen opplysninger om at det på dette tidspunktet sprutet ut hydraulikkolje i lugaravdelingen.

- Tok mutteren I følge sitt eget utsagn, har maskinsjefen etter brannen tatt en koplingsmutter fra røret i lugarkorridoren og brukt denne for å blende det samme oljerøret nede på bildekket.

Dette til tross for at skipet var et kriminalåsted der intet skulle røres før kriminalteknikerne hadde gjort sine undersøkelser.

BØYD: Dette utsnittet av bildet under, viser hvordan det kun er hydraulikkoljerøret som er skadet. Foto: Politiet
BØYD: Dette utsnittet av bildet under, viser hvordan det kun er hydraulikkoljerøret som er skadet. Foto: Politiet Vis mer

Dagbladet har forgjeves forsøkt å komme i kontakt den tidligere maskinsjefen for å få hans kommentarer til de nye påstandene.

Omtalt i rapport Opplysningen om avblendingen bekreftes i en rapport som firmaet Dantest gjorde like etter brannen. Opplysningene ble den gang ikke tillagt noen spesiell betydning.

Omstendighetene rundt hydraulikkoljerøret og den voldsomme brannen et halvt døgn etter dødsbrannen, vil stå sentralt i den rundt 100 sider store rapporten som ekspertpanelet overleverer til Oslo-politiet.

Påstanden er at en rekke koøyer, som er runde vinduer i skipssiden, ble knust for å skaffe tilluft til denne brannen. Inne på lugarene lå til sammen 12 døde kropper.

- Andre væsker Ett nytt moment er påstandene om at det kan ha blitt brukt andre brennbære væsker enn hydraulikkolje.

- Det er ikke bare snakk om at det brant opp bare mellom 300 og 500 liter hydraulikkolje, sier inspektør Gisle Weddegjerde.

- Etter min oppfatning dreier det seg om flere tonn olje i et mye lengre tidsrom enn man hittil har trodd. Det er nærliggende å tro at det er blitt brukt transportable pumper for å kople seg til hydraulikksystemet, sier Weddegjerde.

Han påpeker at det fra hydraulikkrommet innen kort avstand var tilgang til tanker for både diesel til hjelpemotorene og skipets ordinære bunkersolje.

- Nedkjøling Det ble i går kjent at to tidligere oppnevnte eksperter ved Sintef, Kjell Schmith Pedersen og Øystein Meland, i et brev til Støttegruppen etter «Scandinavian Star», hevder at hydraulikkoljeøret kom ut av sitt feste på grunn av varmepåkjenning i den første brannen og at nedkjøling med slokkevann var medvirkende til at det løsnet.

ARNESTED: Etter den voldsomme hydraulikkoljebrannen så det slik ut i lugarseksjonen. Himlingsplatene hadde falt ned, veggplater var smadret - og hydraulikkoljerøret i taket var bøyd horisontalt ut av en kopling. Ekspertpanelet avviser muligheten for at dette har skjedd som følge av brannen. Foto: Politiet
ARNESTED: Etter den voldsomme hydraulikkoljebrannen så det slik ut i lugarseksjonen. Himlingsplatene hadde falt ned, veggplater var smadret - og hydraulikkoljerøret i taket var bøyd horisontalt ut av en kopling. Ekspertpanelet avviser muligheten for at dette har skjedd som følge av brannen. Foto: Politiet Vis mer

Dagbladet har vært i kontakt med Øystein Meland, som foreløpig ikke ønsker å uttale seg mer enn ordlyden i brevet til Støttegruppen.

Inspektør Gisle Weddegjerde fnyser at de to tidligere Sintef-sakkyndiges påstander.

- De opphever jo fysikkens lover, tordner Weddegjerde.

- Banale påstander - For det første ble det det aldri utført noe slokkearbeid i denne delen av skipet. For det andre vil et rør som varmes opp, først utvide seg horisontalt og eventuelt få en utposning nedover, på grunn av tyngdekraften.

Ved ytterligere varmepåvirkning faller røret ned. Det vil under ingen omstendigheter bøye seg horisontalt i en jevn bue, slik det skjedde på «Scandinavian Star».

Dette holder ikke faglig nivå. Påstandene er rett og slett banale, hevder Weddegjerde.

TETT: Dette bildet fra en rapport fra firmaet Dantest, er aldri tidligere blitt offentliggjort. Det viser hvordan hydraulikkoljerøret er blitt blendet - i følge maskinsjefen  brukte han en mutter som han tok fra lugarkorridoren der røret var blitt bøyd ut av en kopling. Foto: Dantest
TETT: Dette bildet fra en rapport fra firmaet Dantest, er aldri tidligere blitt offentliggjort. Det viser hvordan hydraulikkoljerøret er blitt blendet - i følge maskinsjefen brukte han en mutter som han tok fra lugarkorridoren der røret var blitt bøyd ut av en kopling. Foto: Dantest Vis mer