Kan ha flydd farlig lavt for å unngå å bli oppdaget

Malaysia Arlines-flyet var helt nede i 1524 meter, ifølge malaysisk avis.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Malaysia Arlines flight MH370 fløy så lavt som 1524 meter (5000 fot) for å unngå å bli oppdaget av radarer i hele tre land, melder den malaysiske avisen New Straits Times på forsiden i dag.

Avisen melder at etterforskerne mener flyet kan ha brukt en flyteknikk kalt «terrain masking».

- Etterlot seg ingen spor Flyet med 239 personer om bord fløy i flere timer etter det endret kurs fra sin planlagte flyrute over Sørkinahavet. I tillegg til Malaysia, mener nå etterforskerne at flyet kan ha passert to land i løpet av sine siste timer.

Det er imidlertid ikke oppgitt hvilke land det kan være snakk om, men etterforskerne bekrefter ovenfor avisen at flyet fløy lavt over delstaten Kelantan i Malaysia.

- Personen som hadde kontroll over flyet har en solid kunnskap om avionikk og navigasjon og etterlot seg ingen spor, sier de til New Straits Times.

Kan være på land Malaysias myndigheter gikk lørdag ut og sa at flyet mest sannsynlig befinner seg på land et sted i grenseområdene mellom Kina og Kirgisistan. Statsminister Najib Razak sa også at nye satellittopplysninger plasserer flyet i to mulige korridorer - en nordlig fra Nord-Thailand til grensene mot Kasakhstan og Turkmenistan, og en sørlig fra Indoneisa til det sørlige Indiahavet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det har blitt stilt spørsmål om hvordan flyet kunne ha fløyet gjennom så store deler av luftrommet i Sør-Asia, uten å bli merket.

Nå har etterforskerne imidlertid gått ut og sagt at flyet kan ha benyttet en vanskelig og potensielt farlig flyteknikk for å unngå å bli oppdaget. Ifølge eksperter som The Sydney Morning Herald har snakket med, er det svært vanskelig og farlig å fly så lavt med et Boeing 777-fly.

Skrudde av sporingssystemet Mistankene om at flyet kan ha blitt kapret, ble søndag forsterket av nyheten om at kaptein Zaharie Ahmad Shah og co-pilot Fariq bin Ab Hamid skrudde av sporingssystemet på flyet før de ga sin siste melding til flygelederne, «Den er grei. God natt».

Flyet har flere sporingssystem, men ifølge transportminister Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein var det Aircraft Communications Addressing and Reporting System (ACARS) som hadde blitt slått av. ACARS brukes for å kommunisere mellom fly og flykontrollsentre, og for å koble av dette systemet må man taste inn kommandoer på to datasystemer, noe som krever ekspertkunnskap.

- Jeg kjenner ikke helt til sikringene i Boeing 777, men det er svært mange, og for å skru systemet av skal du ha svært god systemkunnskap. Slik det ser ut nå, bekrefter det at noen fysisk må ha skrudd det av, sier forklarer daglig leder i Flyoperativt forum Morten Kjellesvig til Dagbladet.

Tidligere har det vært meldt at sporingssystemet ble slått av etter at flygelederne sist hørte fra pilotene. 

Les mer om hvordan et Boeing 777-fly bli usynlig.

 MASSIVT OMRÅDE:  Myndighetene i Malaysia har opplyst at dette er korridorene de mener flyet kan befinne seg innenfor. De røde prikkene illustrerer Kuala Lumpur og stedet flyet mistet radarforbindelse. Foto: Bing Maps
MASSIVT OMRÅDE: Myndighetene i Malaysia har opplyst at dette er korridorene de mener flyet kan befinne seg innenfor. De røde prikkene illustrerer Kuala Lumpur og stedet flyet mistet radarforbindelse. Foto: Bing Maps Vis mer