HENDELSESFORLØPET: Politiet tror ulykkesbilen traff kanten på rundkjøringen ved utløpet av Rælingstunnelen i svært høy hastighet, før den fløy uavbrutt opptil 90 meter gjennom lufta og havnet i Nitelva. Grafikk: KJELL ERIK BERG / DAGBLADET
HENDELSESFORLØPET: Politiet tror ulykkesbilen traff kanten på rundkjøringen ved utløpet av Rælingstunnelen i svært høy hastighet, før den fløy uavbrutt opptil 90 meter gjennom lufta og havnet i Nitelva. Grafikk: KJELL ERIK BERG / DAGBLADETVis mer

Kan ha kjørt i over 256 km/t

Fotoboksen klarte ikke å fange opp ulykkesbilen før den fløy opptil 90 meter gjennom lufta. - Første gang dette har skjedd, sier Vegvesenet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SISTE: Obduksjonen viser at de omkomne er to menn i 30-åra fra Estland.

(Dagbladet): Politiet kan foreløpig ikke med sikkerhet slå fast hvorfor en utenlandskregistrert Saab fløy opptil 90 meter gjennom lufta og havnet i elva utenfor Lillestrøm natt til i går.

Det er imidertid hevet over enhver tvil at bilen hadde svært høy fart; til Romerikes Blad sier Trond Øren, lensmann i Fet og Rælingen, at bilen trolig fløy uavbrutt fra kanten av rundkjøringa ved utløpet av Rælingstunnelen og helt ned i vannet 15 meter fra land.

Landets travleste Ola Magne Mæle, operasjonsleder ved Romerike politidistrikt, fortalte Dagbladet i går kveld at fotoboksen i tunnelen, landets travleste, ikke har klart å fange opp ulykkesbilen idet den passerte, ca. 100 meter før utløpet. Overfor VG slår Arve Nyborg, overingeniør i Statens vegvesen, fast at boksen ikke kan registrere hastigheter over 256 km/t.

Nyborg, som har ansvaret for den tekniske driften av Vegvesenets fotobokser, bekrefter opplysningene overfor Dagbladet.

- Kjører man fortere enn 256 km/t, klarer ikke prosessoren (boksens datamaskin«hjerne», red.anm.) å regne ut nøyaktig hastighet, sier han - og legger til:

- Dette er, så vidt jeg vet, første gang denne boksen ikke har klart å måle hastigheten.

Teoretisk andre årsaker Ingeniøren forklarer at en fotoboks registrerer et kjøretøys hastighet ved hjelp av to trykkfølsomme elektriske sensorer (piezoelektriske elementer) som ligger i kjørebanen med få meters mellomrom.

- Elementene registrerer når både for- og bakakslingen passerer, og boksen regner ut hastigheten på grunnlag av disse opplysningene; den beregnede hastigheten er gjennomsnittsverdien for de to målestedene, sier Nyborg.

SVÆRT KRAFTIG SAMMENSTØT: Da politiet kom til ulykkesstedet natt til i går, lå en mengde vrakrester spredd utover veibanen. Foto: VEGARD M. AAS / PRESSE 3.0
SVÆRT KRAFTIG SAMMENSTØT: Da politiet kom til ulykkesstedet natt til i går, lå en mengde vrakrester spredd utover veibanen. Foto: VEGARD M. AAS / PRESSE 3.0 Vis mer

Han understreker at det er lagt inn en rekke sikkerhetsfaktorer som skal hindre feilberegninger, og at mangelen på registrering av ulykkeskjøretøyet teoretisk kan skyldes andre årsaker enn høy fart.

Nedre grense Det fins også ei nedre grense for målingene, opplyser han.

- Boksen registrerer ikke hastigheter under 30 km/t, og tar ikke bilder av kjøretøy som kjører saktere enn 40 km/t.

Politiet anser det imidlertid som usannsynlig at ulykkesbilen har kjørt svært sakte forbi fotoboksen, for så å akselerere voldsomt.

Nygård opplyser at den største hastigheten boksen i Rælingstunnelen har registrert, er 240 km/t.

- Det kommer for øvrig snart en ny type fotobokser. De skal kunne måle hastigheter opptil 280 km/t.

Avventer obduksjon Saken etterforskes av Fet og Rælingen lensmannskontor. Lensmann Trond Øren opplyste i går at Rælingstunnelen var svært belastet med råkjøring før fotoboksen kom opp i 2008.

- Etter det har overtredelsesprosenten sunket fra 27 til 4 prosent, sa han.

Politiet og Vegvesenet sluttførte sine tekniske undersøkelser på åstedet i går morges, men politiet vil i dag ikke komme med nye opplysninger i saken før de to mennene i bilen er identifisert; de avdøde er fraktet til Rettsmedisinsk institutt, som tidligst kommer med en foreløpig obduksjonsrapport i dag.

- Vi tror det var utenlandske statborgere i bilen, sa operasjonsleder Mæle til Dagbladet i går kveld.

• Politiet ønsker tips fra publikum i forbindelse med saken. Personer som tror de sitter på opplysninger av interesse, kan ringe Fet og Rælingen lensmannskontor på nummer 63 88 87 60.

TEKNISK ETTERFORSKNING: Så vel politiet som Vegvesenets ulykkeskommisjon sluttførte sitt arbeid på åstedet i går. Nå avventer politiet den foreløpige obduksjonsrapporten før de offentliggjør nye opplysninger i saken. Foto: VEGARD M. AAS / PRESSE 3.0
TEKNISK ETTERFORSKNING: Så vel politiet som Vegvesenets ulykkeskommisjon sluttførte sitt arbeid på åstedet i går. Nå avventer politiet den foreløpige obduksjonsrapporten før de offentliggjør nye opplysninger i saken. Foto: VEGARD M. AAS / PRESSE 3.0 Vis mer