Kan ha kjørt i over 256 km/t

Fotoboksen klarte ikke å fange opp ulykkesbilen før den fløy opptil 90 meter gjennom lufta. - Første gang dette har skjedd, sier Vegvesenet.

HENDELSESFORLØPET: Politiet tror ulykkesbilen traff kanten på rundkjøringen ved utløpet av Rælingstunnelen i svært høy hastighet, før den fløy uavbrutt opptil 90 meter gjennom lufta og havnet i Nitelva. Grafikk: KJELL ERIK BERG / DAGBLADET
HENDELSESFORLØPET: Politiet tror ulykkesbilen traff kanten på rundkjøringen ved utløpet av Rælingstunnelen i svært høy hastighet, før den fløy uavbrutt opptil 90 meter gjennom lufta og havnet i Nitelva. Grafikk: KJELL ERIK BERG / DAGBLADET Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

• SISTE: Obduksjonen viser at de omkomne er to menn i 30-åra fra Estland.

(Dagbladet): Politiet kan foreløpig ikke med sikkerhet slå fast hvorfor en utenlandskregistrert Saab fløy opptil 90 meter gjennom lufta og havnet i elva utenfor Lillestrøm natt til i går.

Det er imidertid hevet over enhver tvil at bilen hadde svært høy fart; til Romerikes Blad sier Trond Øren, lensmann i Fet og Rælingen, at bilen trolig fløy uavbrutt fra kanten av rundkjøringa ved utløpet av Rælingstunnelen og helt ned i vannet 15 meter fra land.

Landets travleste Ola Magne Mæle, operasjonsleder ved Romerike politidistrikt, fortalte Dagbladet i går kveld at fotoboksen i tunnelen, landets travleste, ikke har klart å fange opp ulykkesbilen idet den passerte, ca. 100 meter før utløpet. Overfor VG slår Arve Nyborg, overingeniør i Statens vegvesen, fast at boksen ikke kan registrere hastigheter over 256 km/t.

Nyborg, som har ansvaret for den tekniske driften av Vegvesenets fotobokser, bekrefter opplysningene overfor Dagbladet.

- Kjører man fortere enn 256 km/t, klarer ikke prosessoren (boksens datamaskin«hjerne», red.anm.) å regne ut nøyaktig hastighet, sier han - og legger til:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer