- Kan ha oppstått plutselig vind eller tåke

Lokale effekter kan ha gitt dårlig vær på ulykkesstedet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Til tross for «generelt brukbare værforhold», kan dårlige forhold plutselig ha oppstått i fjellet som følge av helt lokale meteorologiske effekter, da et helikopter med fem om bord havarerte av ukjente grunner ved Vassli i Eidfjord kommune i Hardanger mellom klokka 18 og 19 i går. Alle fem omkom.

Ulykkesområdet er preget av bratte, høye fjell, dype daler og fjorder som kan skape uforutsigbare og kraftige forhold, blant annet siden vann- og landmasser varmes og avkjøles ulikt.

- Vinden generelt var såpass rolig at det er vanskelig å gi en bestemt retning eller styrke, men disse forskjellene i avkjøling og oppvarming kan skape lokale vindsystemer, sier stats- og flymeteorolog Jørgen Grønneberg til Dagbladet ved Værvarslinga på Vestlandet, som selv var på jobb da ulykken fant sted i går kveld.

Plutselig skydannelse For eksempel luft som presses opp fjellsiden kan føre til plutselig skydannelse «i løpet av minutter», til tross for at området ellers var lettskyet og for det meste pent, sier meteorologen. «I så fall kan det ha gitt dårlig sikt i form av tåke eller skodde». Om noe slikt har skjedd er imidlertid ikke kjent.

Luft som stiger utvides og avkjøles. Når den dalende temperaturen treffer det såkalte duggpunktet, blir luften mettet for fuktighet og vanndråper kondenseres ut.

- Skyer kan da dannes raskt lokalt i fjellsiden og på fjellet, og det er meget mulig at noe slikt har skjedd i området hvor ulykken fant sted, sier Grønneberg.

- For tidlig å si Statens havarikommisjon for transport (SHT), som er på stedet for å sikre spor og samle all mulig informasjon som kan være relevant for ulykkesårsak og -forløp, sier det er alt for tidlig å si om været kan ha forårsaket eller vært en medvirkende faktor. De sier de så langt ikke har en formening om hva som kan ha skjedd.

- Vi skal samle inn alle slike data [om været], men det haster ikke for oss. Det viktigste nå er å sikre informasjon som kan gå tapt, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen ved SHTs avdeling for luftfart til Dagbladet.

SHT har sendt to personer til Kinsarvik, blant annet for å intervjue vitner, mens ytterligere to har dratt til ulykkesstedet for å granske vraket og terrenget. Sistnevnte kan gi em pekepinn på eventuelle vindforhold.

Andre Eilertsen, en av landets mest erfarne helikopterpiloter, sier at vind som presser oppover «er helt ufarlig».

- Men vind som kommer ovenfra kan være veldig farlig, sier Eilertsen, som har vært flygende trafikkreporter for de største radiostasjonene, til Dagbladet.

Var hyttebyggere Politiet fikk første melding om ulykken klokka 19.17. Helikopteret fra selskapet Airlift fraktet hyttebyggere og materialer inn til fjellet mellom Dalamot og Buset, og hadde allerede flydd inn og satt av første pulje. Disse ble vitner til at helikopteret styrtet og begynte å brenne. Det tok tre kvarter før vitner fant mobildekning slik at ulykken kunne varsles.

Selskapet Airlift, som har baser i Førde og Kinsarvik er Norges største helikopterselskap med 17 helikoptre og 80 ansatte. Piloten på ulykkeshelikopteret av typen Eurocopter AS350 B3 var tilknyttet Airlift-basen i Kinsarvik. — Det er sannsynligvis verdens mest brukte helikopter. Det er et solid, driftssikkert helikopter og populært blant alle som driver med helikoptertransport, forteller Airlift-talsmann Gunnar Nordahl til NRK.

HAVARERTE: Ulykkesstedet der et helikopter fra Airlift med fem personer om bord styrtet i fjellet ved Vassli, mellom Dalamot og Busete, i Hardanger. Alle omkom.Foto: 330 skvadron/Scanpix
HAVARERTE: Ulykkesstedet der et helikopter fra Airlift med fem personer om bord styrtet i fjellet ved Vassli, mellom Dalamot og Busete, i Hardanger. Alle omkom.Foto: 330 skvadron/Scanpix Vis mer